آموزش تابلو برجسته با پودر مل و چسب چوب

آموزش تابلو برجسته,

آموزش اجرای تابلو برجسته

برای اجرای تابلو برجسته یا دکوپاژ برجسته می توان از مواد اولیه مختلفی نظیر خمیر سرامیک و خمیر سویک استفاده نمود. اجرای تابلو نقش برجسته یک هنر تجسمی است که زیبایی چشم نوازی را در محیط های مختلف خانگی ، اداری و شهری ایجاد می نماید. مزیت اصلی استفاده از چسب چوب در  اجرای تابلوی برجسته این است که کارهای بسیار متنوعی را می توان با آن انجام داده و قابل ترکیب با کاغذ ، پودر مل ، پودر سنگ و … می باشد. در این مطلب به آموزش تابلو برجسته با پودر مل و چسب چوب (خمیر سرامیک) می پردازیم.

مواد لازم برای اجرای تابلو نقش برجسته

پودر مل۴ پیمانه
چسب چوب۴ پیمانه
پودر سنگیک چهارم پیمانه
پودر سینکایک چهارم پیمانه
سریش۲ پیمانه

تهیه خمیر با این مواد بسیار آسان است. تنها کافیست همه مواد گفته شده در جدول بالا را با هم ترکیب کرده و آنقدر ورز دهید تا خمیری یک دست تهیه شود. برای تهیه خمیر مورد استفاده در تابلو برجسته نکاتی زیر از اهمیت زیادی برخوردار است:

خمیر نباید به دست بچسبد پس دستان خود را پیش از شروع ورز دادن با روغن چرب کنید.

اگر نمی خواهید بلافاصله شروع به ساخت تابلو برجسته نمایید ، خمیر را در پلاستیک قرار داده و در یخچال نگهداری کنید.

نکته مهم در مورد خمیر پودر مل و چسب چوب این است که هرگز نباید به آن آب اضافه شود در غیر این صورت ترک می خورد. چنانچه خمیر سفت شد با افزودن مقداری چسب چوب آن را به غلظت مناسب برسانید.

مراحل اجرا تابلو برجسته با پودر مل

برای اینکه خمیر به دست نچسبد ، پیش از شروع به کار دستان خود را با روغن چرب نمایید.

یکی از مزایای طرح های نقش برجسته با پودر مل و چسب چوب این است که این اثر هنری روی چوب ، سرامیک ، گچ و … قابل اجرا می باشد. اما برای تهیه تابلو برجسته بهتر است زمینه آن از جنس چوب ، ام دی اف و یا همان خمیر تهیه شده از پودر مل و چسب چوب باشد.

ابتدا باید کار را طراحی کنیم یعنی باید بدانیم که در نهایت می خواهیم چه طرحی ایجاد نماییم. برای این منظور طرح اولیه کار را بر روی کاغذ می کشیم. یا اینکه می توان طرح مورد نظر را از اینترنت دانلود کرده پرینت بگیریم. سپس با استفاده از وردنه ، خمیر را صاف و نازک کرده و توسط ابزار های مختلف آن را شبیه طرح های رسم شده درمیاوریم.

تابلو برجسته با پودر مل

در مرحله بعدی باید قطعات را به هم بچسبانیم. اگر قطعات به خوبی به هم نچسبید ، مقداری چسب چوب به محل اتصال قطعات بزنید.

حالا وقت آن است که طرح تکمیل شده روی زمینه مونتاژ شود. برای چسباندن طرح به زمینه از چسب چوب یا چسب آکواریوم استفاده کنید.

اگر نخواستید تابلو برجسته را به صورت قطعه قطعه درست کرده و می خواد کل آن را روی زمینه اجرا نمایید ، خمیر را داخل یک کیسه فریز ریخته و یک گوشه آن را برش بدهید. سپس مانند تزئین کیک در آشپزی ، خطوط دور طرح را اجرا نمایید.

تابلو برجسته با چسب چوب,

نکات مهم در مورد تابلو نقش برجسته

 برای رنگ کردن کار می توان از رنگ های طبیعی نظیر اخرا و امرا و یا رنگ های سنتزی مانند رنگ اکریلیک یا اکولین استفاده نمود. اگر می خواهید طرحی براق داشته باشید هم در پایان کار لایه ای کیلر مایع یا کریستال سرورنیک (رزین) روی طرح اعمال نمایید.

تابلو نقش برجسته,

کاغذ را به زور از زیر خمیر ها جدا نکنید زیرا خمیر ها در این مرحله هنوز استحکام لازم را نداشته و ممکن است قطعات از هم جدا شوند. برای این منظور ، کاغذ ها را با یک دستمال نخی ، مرطوب نموده و به آرامی جدا کنید. لازم نیست همه کاغذ ها به طور کامل جدا شوند.

زیبایی یک طرح نقش برجسته ، چه با خمیر تهیه شده از پودر مل و چسب چوب اجرا شده باشد و چه با هر ماده اولیه دیگری ، این است که ریزه کاری های آن نظیر محل اتصال قطعات و یا نوع رنگ کردن آن جلب توجه نکند.

7 thoughts on “آموزش تابلو برجسته با پودر مل و چسب چوب

  1. فهیمه نوروش :

    سلام ممنون از توضیحات مفیدتون امکان داره توضیحات کاملتر یا راهکارهای بیشتری برای اینکار ارائه بدین خیلی متشکرم

    • فرزام :

      سلام درهیچ حالتی حتی اگر هم خیلی زیاد خمیر رو ورز بدین خمیرتون حالت پنیری به خودش نمیگیره مگراینکه چیز دیگه ای به خمیرتون اضافه کنید سوالی اگه براتون پیش اومد حتما به شماره من تماس بگیرید تا راهنماییتون کنم

  2. رضا :

    سلام وتشکر از شما
    لطفا اگر ممکنه جدول انواع مواد گچبری مدرن و مجسمه رو با ذکر مقدار ترکیب و قیمت و همچنین محل تامین در شهرهای مختلف بزارید تا بتونیم از شما تهیه کنیم

  3. الميرا :

    سلام
    ممنون از مطالب خوبتون… فقط سوالي كه داشتم اين هست كه آيا پودر مل رو ميشه به جاي پودر بتونه كناف استفاده كرد در تهيه خمير استاكو؟ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!