حلال کربنات کلسیم

حلال کربنات کلسیم

حلال کربنات کلسیم به دلیل رسوب این ماده در لوله های و تجهیزات حرارتی از اهیمت برخوردار است. شرایط محیطی مختلف مثل دمای محیط ، فشار و سطح pH می توانند باعث رسوب آهک و مواد کربناته شوند. هر چه مقدار گاز دی اکسید کربن موجود در آب افزایش یابد ، احتمال رسوب کربنات کلسیم بیشتر می شود. وجود مواد سنگ های کربناته و برخی اسید ها در آب سبب انحلال بیشتر گاز کربنیک در آب می شود.

با توجه به اینکه هر گونه رسوبی در تجهیزات گرمایی و یا لوله های انتقال آب گرم سبب عملکرد نامناسب دستگاه ها و یا حتی خرابی کامل آنها می شود ، بنابراین باید با حلال کربنات کلسیم برای مقابله با این مشکل آشنا شویم. کربنات کلسیم و سنگ های شبیه به آن بیشترین مواد رسوب کننده در لوله های آب ، دیگ های بخار ، اتو ، کولر آبی و حتی کتری های خانگی است. کلسیم کربنات ممکن است در طبیعت به دلیل عبور آب از بستر های کربناته ایجاد شود و یا اینکه در تصفیه خانه های آب به دلیل استفاده از مواد شیمیایی جهت تصفیه آب به آن اضافه شود. اگر مقدا ترکیبات کربنات در آب زیاد باشد ، به اصطلاح موجب سختی آب خواهد شد و باید آب را سختی گیری نمود.  آب سخت زمانی که دمای آن افزایش یابد ، ترکیبات آهکی آزاد کرده و ته نشین می شود که همین عامل باعث گرفتگی لوله های و تحهیزات خواهد شد.

اصولا عناصر کربناته و مخصوصا سنگ کربنات کلسیم در آب خالص نامحلول است ولی برخی عوامل مانند تغییرات دمای محیط ، pH ، کاهش فشار که سبب افزایش انحلال پذیری گاز دی اکسید کربن در آب می شود می توانند باعث حل شدن و افزایش غلظت کربنات در آب گردد.

معادله شیمیایی واکنش حل شدن کربنات کلسیم در آب:

CaCO3 → Ca2+ + CO2-3

 

دلیل حل شدن کربنات کلسیم در آب چیست

با وجود اینکه این ترکیب در آب خالص حل نمی شود اما آب موجود در طبیعت حاوی انواع عناصر معدنی و شیمیایی است که می تواند موجب حل شدن کربنات کلسیم در آب شود. این اتفاق در مناطق شهری و صنعتی بیشتر رخ می شود زیرا مواد اسیدی و گاز دی اکسید کربن به میزان بیشتری در هوا و محیط شهر و شهرک های صنعتی وجود دارد. غلظت گاز دی اکسید کربن در محیط های شهری و صنعتی بالا است. همچنین استفاده بیش از حد از کود های شیمیایی سولفاته و ازته می تواند خاک را اسیدی نموده و شرایط را برای انحلال کربنات کلسیم در آب فراهم نماید. هر چه آلودگی هوا و محیط بیشتر باشد ، کربنات کلسیم بیشتری در آب حل می شود و در نتیجه تبعات آن مثل گرفتگی لوله ها و تجهیزات گرمایی بیشتر خواهد شد.

البته دلیل اصلی سخت شدن آب به علت عبور آن از سفره های زیر زمینی آب است چون فشار اتمسفر در لایه های پایین تر زمین افزایش می یابد و همچنین بستر این سفره ها و کانال ها اکثرا از نوع سنگ آهک و کربنات کلسیم است که در نتیجه آب را به حلال کربنات کلسیم تبدیل می کند.

 

حلال کربنات کلسیم چیست

برای خلاصی از شر رسوبات کلسیم در لوله های آب ، دیگ های بخار ، اتو و کتری باید با حلال کربنات کلسیم آشنا باشیم. کلسیم کربنات با فرمول شیمیایی CaCO3 یک ماده بسیار قلیایی است و برای حل کردن مواد قلیایی از اسید ها استفاده می شود. حلال کربنات کلسیم در مصارف خانگی ، استفاده از اسید های رقیق مانند سرکه و اسید استیک است اما برای صنایع از اسید های قوی تری هم استفاده می شود.

 

حلال کربنات کلسیم در آب استخر شنا

آب استخرهای شنا به دلیل ورود مواد آلی به داخل آن ، دچار تغییرات زیادی می شود. در صورتی که غلظت کربنات کلسیم و مواد آهکی در آب استخر افزایش یابد ، موجب خرابی دستگاه های تصفیه و فیلتر ها خواهد شد. به همین دلیل صاحبان استخر ها از مواد اسیدی برای از بین بردن کربنات استفاده می کنند. اما افزودن مواد اسیدی هم می تواند پی اچ آب را کاهش دهد بنابراین برای تنظیم پی اچ ، مواد قلیایی مختلفی مثل جوش شیرین ، سود مایع ، کلر و … به آب می افزایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!