کاربرد سولفات آلومینیوم در استخر

سولفات آلومینیوم در استخر

مزایای فوق العاده سولفات آلومینیوم (زاج) برای استخرشنا

سولفات آلومینیوم که معمولاً آن را با نام زاج سفید می شناسیم ، هزاران سال است که برای از بین بردن کدری آب استفاده می شود. تا قرن شانزدهم میلادی ، سولفات آلومینیوم در تمام کشور دنیا برای تصفیه آب آشامیدنی استفاده می شد. مصرف زاج تا به امروز در تاسیسات تصفیه آب ، به عنوان عامل منعقد کننده برای تصفیه آب آشامیدنی ، از بین بردن کدری و حذف فسفات ها ، عوامل بیماری زا و سایر ذرات نامطلوب ادامه دارد. کاربرد زاج در استخر تا پیش ارائه مواد پاک کننده امروزی یک روش رایج برای تصفیه استخرهای آلوده و کدر بوده است.

 

مصرف زاج سفید برای زلال سازی آب استخر

سولفات آلومینیوم یک نمک فلز آلومینیوم است که به دلیل دارا بودن بار الکتریکی مثبت می تواند ذرات معلق موجود در آب را که دارای بارهای منفی هستند به دام اندازد. زاج پس از مدتی می تواند ذرات معلق آلوده کننده آب استخر را جذب کند و در نهایت به صورت توده ای بزرگ و سنگین ، به آرامی به کف استخر فرو می رود. کاربرد زاج در استخر در صورتی که آب استخر دارای پی اچ متعادل و دمای آب حداقل ۷۰ درجه فارنهایت باشد در بهترین حالت خود خواهد بود. شاید سخت ترین قسمت کاربرد با سولفات آلومینیم ، جمع کردن توده ته نشین شده در ته استخر باشد.

طرز عملکرد زاج برای تصفیه آب استخر با شفاف کننده های امروزی متفاوت است. شفاف کننده ها ، ذرات معلق را کمی درشت تر می کنند تا توسط فیلتر های استخر به دام بیفتند اما سولفات آلومینیوم ، همه ذرات را جمع کرده و به صورت توده ای یک تکه در استخر ته نشین می سازد.

 

نحوه و میزان مصرف سولفات آلومینیوم در استخر

ابتدا استخر را تمیز کرده و به دیواره ها را به خوبی برس بزنید. حالا به ازای هر ۲۱ هزار لیتر آب استخر یا به عبارتی هر ۲۱ متر مکعب آب ، به میزان یک کیلوگرم سولفات آلومینیوم استفاده نمایید. این مقدار برابر با حدود ۵۰ گرم زاج به ازای هر متر مکعب آب است. حالا پمپ تصفیه را برای ۲ ساعت روشن کنید و سپس برای ۱۲ تا ۲۴ خاموش کنید تا سولفات آلومینیوم فرایند انعقادی خود را تکمیل نماید. در نهایت فیلتر را روشن کنید تا آلودگی ها از آب جدا شود.

 

نکات مهمی که باید برای زلال سازی آب استخر رعایت شود

برای تصفیه آب استخر می توان از انواع سولفات آلومینیوم یا زاج سفید با هر خلوصی استفاده نمایید. انواع سولفات آلومینیوم پودری . کلوخه و یا زاج نباتی برای این منظور قابل مصرف هستند.

مقداری که برای مصرف سولفات آلومینیوم برای آب استخر گفته شد میزان متوسط است بنابراین اگر آلودگی استخر بسیار زیاد باشد می توان از ۲ کیلوگرم سولفات آلومینیوم به ازای هر ۲۱ متر مکعب آب استخر استفاده نمایید و یا برای آب با آلودگی کمتر ، میزان آن را به نیم کیلوگرم کاهش دهید.

زاج را در استخر هایی که دارای فیلتر شنی می باشند مصرف کنید زیرا این ماده به فیلتر های کارتریج یا فیلترهای دیاتومه که از پارچه استفاده می کنند آسیب می زند.

بهترین شرایط استفاده از زاج برای تصفیه آب استخر شنا کربنات کلسیم آب ، بیشتر از ۷۵ میلیگرم در لیتر (یا ppm) نباشد و قلیاییت و پی اچ آب استخر نیز در حدود ۷ تنظیم شود. برای تنظیم پی اچ می توان از مواد مرسومی مثل سود پرک و یا کربنات سدیم استفاده نمایید.

توجه داشته باشید که سولفات آلومینیوم نباید در یک نقطه ریخته شود. برای تمیز کردن کل استخر ، آن را به آرامی و در تمام قسمت های استخر ، بخصوص نزدیک به ورودی فیلتر ها اضافه نمایید.

 

سوالات متداول

چه مقدار سولفات آلومینیوم برای تصفیه آب استخر مناسب است؟

ابتدا دیواره های استخر را برس بزنید تا جلبک ها و جرم ها جدا شود ، سپس به میزان نیم تا ۲ کیلوگرم زاج را به ازای هر ۲۱ متر مکعب آب استفاده نمایید.

سولفات آلومینیوم چه فایده ای برای زلال سازی آب استخر شنا دارد؟

سولفات آلومینیوم یک لخته کننده است ، به این معنی که ذرات معلق کدر کننده را در آب جذب کرده و به دام می اندازد و سپس آنها را به ته استخر فرو می برد تا بتوان این ذرات را به راحتی از آب خارج کرد.

آیا می توانیم در آبی که توده‌ی سولفات آلومینیم در آن تشکیل شده شنا کنیم؟

شنا کردن در آبی که مواد منعقد کننده در آن استفاده شده سبب می شود که این مواد نتوانند به خوبی وظیفه انعقادی خود را انجام دهند.

چرا آب استخر من بعد از کاربرد زاج ، باز هم کدر است؟

اگر بعد از استفاده از سولفات آلومینیوم و مواد منعقد کننده باز هم آب استخر کدر بود ، سعی کنید فیلراسیون معکوس را انجام داده و فیلتر ها را شستشو دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!