سولفات آلومینیوم مایع

سولفات آلومینیوم مایع

سولفات آلومینیوم مایع چیست

سولفات آلومینیوم مایع یک ترکیب شیمیایی با فرمول مولکولی Al2(SO4)3•nH2O است که بسته به تعداد مولکول های آب ، رطوبت آن متغیر خواهد بود. فراوان ترین انواع آبپوش سولفات آلومینیوم مایع به صورت هگزا دکا هیدرات Al2(SO4)3•۱۶H2O و اکتا دکا هیدرات Al2(SO4)3•۱۸H2O وجود دارد. سولفات آلومینیم از نظر شیمیایی ماده ای اسیدی با ویژگی خاص الکتریکی است که سبب شده تا از آن به عنوان منعقد کننده استفاده شود. سولفات آلومینیم مایع ماده ای شفاف و بی بو با پی اچ ۲ است و از لحاظ ایمنی باید توجه داشت که این ماده می تواند باعث ایجاد خوردگی روی فلزات شده و در صورت تماس با پوست و چشم ، زیان آور باشد.

سولفات آلومینیوم مایع چه تفاوتی با سولفات آلومینیوم پودری دارد؟

سولفات آلومینیم مایع و پودری از نظر شیمیایی تفاوتی با هم ندارند و نوع مایع آن تنها دارای تعدادی مولکول آب در ترکیب خود است. البته وجود همین مقدار آب سبب شده تا خلوص سولفات الومینیوم مایع از آلوم پودری پایین تر باشد به طوریکه خلوص آن ۷٫۸ تا ۸٫۲ درصد است در حالی که خلوص سولفات آلومینیوم پودری ۱۶ تا ۱۷ درصد می باشد.

برای تولید این محصول باید یکی از نمک های آلومینیوم نظیر آلومینیوم کلراید را با اسید سولفوریک واکنش داد که در نتیجه سولفات آلومینیوم مایع تولید می شود. سپس می توان با استفاده از روش های مختلف نظیر خشک کن های دوار و حرارتی ، رطوبت موجود در آن را تبخیر نمود تا کریستال های آلوم تشکیل شود. در نتیجه سولفات آلومینیم مایع ماده اولیه برای تولید نوع جامد این محصول می باشد.

با توجه به اینکه بیشترین کاربرد سولفات آلومینیوم در صنایع تصفیه آب و تولید کاغذ است ، برخی مصرف کنندگان ترجیح می دهند از سولفات آلومینیوم مایع استفاده نمایند تا ترکیب راحت و سریع تری در آب داشته باشد. اما مشکل این ماده در خلوص پایین تر آن نسبت به سولفات آلومینیوم پودری است. به لحاظ عملکرد ، نوع مایع و جامد سولفات آلومینیم تفاوتی به لحاظ شیمیایی و کاربرد ندارند و خریدار صرفا مبلغ بیشتری بابت مایعات بی استفاده موجود در آن پرداخت می نماید.

کاربرد سولفات آلومینیوم مایع

  • ماده منعقد کننده در تصفیه آب و فاضلاب
  • کاهش تشکیل لجن و جلبک در مخازن
  • در کاغذ سازی بعنوان آبگریز پلیمر رازین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!