سولفات آهن چه تفاوتی با کلات آهن دارد

سولفات آهن چه تفاوتی با کلات آهن دارد

با وجود اینکه عنصر آهن به میزان فراوانی در خاک وجود دارد ولی با این حال در بسیاری از موارد به دلیل وجود یون های کربناته در خاک زمین های کشاورزی ، معمولا گیاهان قادر به جذب این عنصر نیستند. بیشتر وسعت کشور ما در مناطق خشک واقع شده و خشکی خاک موجب می شود که ترکیبات آهن موجود در زمین به صورت هماتیت و گوئتایت تغییر نماید که جذب آن برای گیاهان بسیار دشوار است. در نتیجه برای جلوگیری از کلوروز یا کمبود آهن باید از کودهای آهن استفاده نمود. عنصر آهن در بعضی از کود های ترکیبی وجود دارد اما مهمترین کود های شیمیایی تخصصی آهن ، سولفات آهن و کلات آهن هستند. شاید این سوال بسیاری از فعالان بخش کشاورزی باشد که سولفات آهن چه تفاوتی با کلات آهن دارد و کدام یک مفید تر هستند.

کمبود آهن در گیاهان موجب کاهش توان تولید رنگدانه کلروفیل که عامل اصلی جذب نور خورشید است می شود. این مشکل به صورت زرد شدن برگ ها و ساقه ها نمود پیدا می کند و به کلروز معروف است. مهمترین کود هایی که حاوی درصد بالای آهن قابل جذب برای گیاهان هستند کود سولفات آهن و کلات آهن می باشند.

کود سولفات آهن یک کود تولید داخل با قیمتی بسیار ارزان است در حالی که کود کلات آهن با کیفیت مناسب از خارج کشور وارد شده و قیمت بالایی دارد. تحقیقات انجام شده توسط محققان بخش کشاورزی نشان می دهد که در صورت مصرف کود سولفات آهن به همراه اسید سولفوریک می توان نتایجی مشابه کود کلات آهن را با هزینه بسیار اندک به دست آورد. همچنین کلات آهن غلظت منگنز را در برگ گیاهان کاهش می دهد در حالی که سولفات آهن این زیان را برای گیاهان ندارد.

از طرفی وجود یون های سولفات در کود سولفات آهن سبب تصحیح اسیدیته خاک و خنثی سازی یون های کربناته موجود در آن می شود. این ویژگی در کود کلات آهن وجود ندارد. کود کلات آهن پویایی بالاتری در خاک نسبت به سولفات آهن دارد. توصیه می شود برای تاثیر گذاری بیشتر کود سولفات آهن ، به همراه آن از کود های حیوانی و آلی نیز استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!