هیومیک اسید مایع

هیومیک اسید مایع

هیومیک اسید مایع یک کود ارگانیک است که می تواند تا حد زیادی نیاز گیاهان به مواد آلی و ازت را بر طرف کند. کود اسید هیومیک مایع به عنوان یک کود غنی از مواد معدنی و آلی ، موجب افزایش رشد ریشه و تحریک گیاه و بذر به جوانه زنی می شود. مواد هیومیکی می توانند با کلاته کردن مواد ضروری و فعال نمودن میکروارگانیسم های مفید خاک سبب مقاوم شدن گیاهان در مقابل تنش های حرارتی و خشکی ، آفات گیاهی و بیماری های مختلف شوند. یکی از ویژگی های خوب کود اسید هیومیک مایع این است که می توان مواد مغذی مختلفی مثل پتاسیم و اوره را به آن افزود تا بهتر جذب گیاهان شود.

اسید هیومیک علاوه بر تقویت گیاه ، به دلیل افزایش تخلخل و تیره کردن خاک موجب بهبود ساختار خاک می شود. از جمله مزایای این کود باید به بهبود عملکرد بیولوژیک خاک از طریق تقویت میکروارگانیسم های فعال ، کاهش شوری و سطح مواد کربنات کلسیم ، بهبود جذب نیتروژن ، گسترش چشمگیر ریشه زایی گیاهان و کاهش تاثیر منفی سموم گیاهی اشاره نمود. در مجموع هیومیک اسید باعث افزایش بهره وری و حاصلخیزی خاک کشاورزی می شود.

 

اسید هومیک مایع چیست

این محصول از تجزیه بیولوژیک پسماند گیاهی در خاک بدست می آید. منبع اصلی تولید آن ، نوعی زغال سنگ به نام لئوناردیت است که حاوی مقادیری هوموس می باشد. برای تولید هیومیک اسید مایع باید غلظت هیومیکی لیوناردیت را با استفاده از مواد مواد شیمیایی مخصوص مثل هیدروکسید پتاسیم یا هیدروکسید سدیم یا همان سود مایع افزایش داد و مواد ناخالص موجود در آن را جداسازی نمود. این محصول به شکل مایعی سیاه رنگ تولید می شود و اگر میزان اسید فولوویک آن زیاد باشد ، رنگ آن به قهوه ای متمایل خواهد شد. خلوص اسید هیومیک مایع کمتر از ۱۰ درصد است و پس از حل کردن آن در آب ، نباید پس از مدتی ته نشین شود. اگر خلوص این محصول بیش از ۱۰ درصد باشد ، مواد موجود در آن در ظرف ته نشین و سفت خواهد شد. موارد مصرف هیومیک اسید در کشت پسته ، سیب زمینی ، برنج ، درختان میوه و مرکبات است. همچنین به دلیل خاصیت اسیدی ، یکی از کود های اصلی برای رشد بهتر چمن محسوب می شود.

 

نحوه مصرف کود اسید هیومیک

کود اسید هیومیک مایع به صورت محلول پاشی و یا در انواع سیستم آبیاری بکار می رود. یکی از روش های ساده استفاده از این کود که بسیار موثر است ، آغشته کردن بذر ها پیش از کاشت در محلول اسید هیومیک می باشد تا سرعت رشد و جوانه زنی بذر ها را افزایش دهد.

مقدار مصرف هیومیک اسید به عوامل گوناگونی مثل کمبود های خاک (که از طریق آزمون خاک مشخص می شود) ، سن گیاه و نوع محصول زیر کشت بستگی دارد. نوع اسید هیومیک و خلوص آن هم سبب می گردد میزان استفاده تغییر کند.

 

زمان مصرف کود هیومیک اسید

به دلیل اینکه اسید هیومیک مایع یک کود آلی غیر شیمیایی است ، زمان استفاده مشخصی ندارد ولی کارشناسان کشاورزی توصیه می کنند این کود را حداقل دو بار در طول دوره کشت استفاده نمایید. اگر آن را به صورت محلول پاشی و یا در سیستم آبیاری استفاده می کنید در تمام طول کشت قابل مصرف است. اما چنانچه قصد استفاده از کود اسید هیومیک پودری را دارید ، بهتر است آن در در ابتدای بهار و پاییز مصرف نمایید.

اصولا بهتر است این کود را در زمان کاشت نهال که نیاز زیادی به تقویت دارد و همچنین در هنگام باردهی درختان و گیاهان ، چون دچار کمبود مواد مغدی هستند استفاده نمود.

 

مزایای مصرف کود اسید هیومیک مایع

  • ۱۰۰% محلول در آب و آماده مصرف
  • افزایش حاصلخیزی و بهبود شرایط رشد گیاه
  • کود آلی و کاملا بی خطر
  • رشد و توسعه شبکه ریشه گیاهان برای جذب بهتر مواد مغذی خاک
  • تامین بخش زیادی از نیاز گیاهان به عنصر نیتروژن و کاهش مصرف کود های ازته مثل نیترات آمونیوم و اوره
  • بهبود ساختار خاک کشاورزی از طریق ایجاد تخلخل و افزایش توان خاک در گردش آب و مواد غذایی
  • کلاته کردن مواد مغذی در نزدیک ریشه و افزایش چشمگیر جذب این مواد توسط گیاه
  • افزایش مقاومت گیاهان در مقابل تنش های حرارتی ، بی آبی ، شوری و آهکی بودن خاک
  • کاهش مدت زمان جوانه زنی بذر های کاشته شده
  • تامین سدیم ، پتاسیم ، اسید آمینه ها و مواد آلی مورد نیاز گیاهان
  • مناسب برای مصرف تمامی محصولات کشاورزی از قبیل درختان ، پسته ، برنج ، سیب زمینی ، پیاز ، زعفران ، گل های زینتی و چمن

 

قیمت خرید هیومیک اسید مایع

در حال حاضر انواع مختلف اسید هیومیک ایرانی و خارجی در بازار کشور وجود دارد. مصرف این کود برای گیاهان مفید خواهد بود اما کیفیت آن هم اهمیت زیادی دارد. محصولات موجود در بازار مثل هیومیک اسید مایع امریکایی ، ایرانی ، اسپانیایی و … هر کدام از کیفیت و ویژگی های خاص خود برخوردار هستند. در حال حاضر فروش این محصول با قیمت های بسیار بالایی صورت می گیرد. برای مثال فروش هیومیک اسید دیجی کالا با قیمت های نجومی انجام می شود که بسیار بیشتر از ارزش آنها است. بنابراین در انتخاب و خرید این محصول دقت کنید و در نظر داشته باشید که قیمت های بسیار بالا ، همیشه نشانه کیفیت خوب محصول نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!