وازلین برای مو | وازلین برای پوست | وازلین برای مژه | وازلین برای ابرو | وازلین برای دور چشم

وازلین برای

معجزه وازلین برای مو ، ابرو ، مژه ، پوست و دندان

وازلین یا ژل پترولیوم مخلوطی از روغن های معدنی و وکس هیدروکربنی با حالت ماده نیمه جامد است. این ترکیب که در سال ۱۸۵۹ کشف شد در ابتدا برای درمان زخم و سوختگی استفاده می گردید ولی بعدها این ژله به صورت تصفیه شده به عنوان وازلین به بازار عرضه شد.

وازلین ماده ای بدون بو و مزه می باشد و دارای چربی بالا و غلظت بوده و از پوست محافظت می کند. وازلین تصفیه شده یک روغن معدنی است و برای درمان پوست ، مو و بسیاری کاربرد های مربوط به سلامت و بهداشت مانند تولید کرم ، صابون و لوسیون بکار می رود.

کاربرد وازلین برای مو

وازلین برای تقویت مو فوق العاده است و باعث تقویت و رشد مو می گردد. یکی از کاربردهای چشمگیر وازلین برای رشد سریعتر موها است. می توان مقدار کمی وازلین به کف سر و روی ریشه موی خود بمالید و به آرامی با دست ماساژ دهید. این کار جهت رشد موها موثر بوده و باعث محکم تر شدن ریشه موها خواهد شد. علاوه بر تاثیر خوب وازلین برای رشد مو ها ، موجب محافظت از مو هم می شود. برای محفاظت مناسب از موی سر می توان هفته ای یک بار این عمل را انجام داد. بهترین زمان استفاده از وازلین برای رشد مو پیش از رفتن به تختخواب است چون موی سر زمان کافی برای نفوذ این ماده را دارد. البته تاثیر آن بیشتر برای مو های خشک و پوست سر آسیب دیده در اثر خشکی است.

وازلین یک نرم کننده طبیعی موی سر است که بر خلاف نرم کننده های شیمیایی سبب ریزش نمی شود. یکی از مضرات استفاده از وازلین ، چرب شدن پوست سر است به همین دلیل نباید از مقدار زیادی وازلین برای این منظور استفاده کنیم. همچنین بهتر است که روز بعد از مصرف آن ، سر خود را با شامپو به خوبی شستشو دهیم.

وازلین برای مو یک درمان هم محسوب می شود. این ماده را می توان برای درمان شوره سر که در اثر خشکی پوست سر بوجود می آید بکار برد. استفاده از شامپو های ضد شوره یا موثر نیست یا تاثیر موقتی دارد. اما می توان وازلین را به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست سر قرار داد و سپس شستشو داد تا نتیجه لازم بدست آید. همچنین برای درمان یا پیشگیری از موخوره هم کاربرد دارد. موخوره که در اثر شسشوی بیش از حد و یا استفاده از رنگ مو ، مواد شیمیایی و وسایل حرارتی مانند سشوار و اتو مو ایجاد می شود سبب آسیب رساندن با انتهای ساقه مو می گردد. برای درمان موخوره با وازلین ، باید مقدار کمی از این ماده را به انتهای ساقه مو بمالیم.

وازلین یک مرطوب کننده و ماسک موی طبیعی و کارآمد است. این ماده به نرمی و صاف شدن مو ها پس از حمام کمک می کند و سبب آبرسانی به ساقه مو و جلوگیری از خشکی و آسیب رسیدن به آن می شود. یکی دیگر از کاربرد های بی پایان وازلین برای مو ، جلوگیری از رنگی شدن پوست اطراف سر و صورت در زمان رنگ کردن مو ها است. اگر مقداری از آن را به پوست اطراف قسمت هایی که قصد رنگ کردن آن را داریم بمالیم ، مانند یک لایه محافظ از پوست در برابر رنگ و لکه عمل می کند.

وازلین برای ابرو

کم پشتی ابرو یکی از مشکلات شایع خانم ها ، بخصوص در سنین بالا است که در اثر رنگ کردن ، استفاده از مواد شیمیایی آرایشی و یا تغییرات هرمونی ایجاد می گردد. پیشنهاد می شود برای تقویت ابرو ، مقداری وازلین را پیش از خواب بر روی ابرو ها گذاشته و ماساز دهید. سپس صبح روز بعد با آب ولرم آن را بشوئید. وازلین برای ابرو می تواند نقش تقویت کننده را ایفا نماید و احتمالا پس از مدتی موی ابرو شروع به بیشتر و ضخیم تر شدن خواهد کرد.

کاربرد دیگر وازلین برای ابرو ، قدرت حالت دهندگی بسیار قوی آن است. می توان به جای استفاده از مواد شیمیایی گوناگون و ژل ابرو ، مقدار اندکی وازلین با استفاده از برس مخصوص به ابرو های خود زده و در جهت مورد نظر شانه بزنیم. با این کار ، علاوه بر ایجاد ظاهر زیبای ابرو ها ، منجر به تقویت ابرو هم می شود. همچنین اگر برای کشیدن سایه چشم ، ابتدا مقداری وازلین روی پوست مالیده و سپس سایه بزنید ، حالتی زیبا تر و خوشرنگ تر را شاهد خواهید بود.

وازلین برای مژه

تاثیر وازلین بر روی مژه ها هم مانند تاثیر آن بر مو و ابرو ها می باشد و سبب تقویت مژه می شود. برای داشتن مژه های پر پشت و بلند می توان مقداری وازلین را بصورت مرتب پیش از خواب به مژه ها مالید و روز بعد شستشو داد. داشتن مژه پر پشت و ضخیم ، زیبایی چشم را به مراتب بیشتر می کند. خشکی و کمبود رطوبت باعث شکننده و نازک شدن موی مژه های می شود. خاصیت وازلین برای مژه ، حفظ رطوبت و آبرسانی موثر به آن است. وازلین را می توان با نوک انگشتان و یا با برس ریمل بر روی مژه ها قرار داد.

کاربرد دیگر وازلین برای مژه ، حالت دهندگی آن است. اگر مقداری وازلین با استفاده از برس ریمل به مژه ها زده و حالت دهید ، به دلیل یک دست و خوش حالت شدن ، ظاهری پر پشت تر و زیبا تر پیدا می کند. همچنین اگر مژه مصنوعی به پلک شما چسبیده و راحت کنده نمی شود ، مقداری وازلین به آن بمالید تا چسبندگی آن را کمتر نموده و راحت تر کنده شود.

وازلین برای پوست

وازلین برای پوست معجزه می کند به همین علت از آن در تولید بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مرتبط با پوست استفاده می کنند. وازلین خاصیت باکتری کشی و ضد پیری دارد و از پوست در برابر پیری ، از دست دادن رطوبت و خشکی محافظت می نماید. برای خارج کردن جوش های سر سیاه روی بینی می توان مقداری وازلین روی پوست بینی مالیده و به مدت ۱۰ دقیقه با حوله گرم ، روی آن را محکم ماساژ دهید تا سر سیاه ها خارج شوند.

وازلین برای پوست نقش یک لوسیون را دارد و می تواند پس از حمام و یا در فصول سرد و خشک سال ، از خشک شدن پوست جلوگیری نماید. مصرف هم زمان وازلین و شکر ، نمک دریایی یا پودر قهوه می تواند یک اسکراب مناسب جهت لایه برداری و پیلینگ پوست باشد. پوسته پوسته شدن و ترک خوردن لب ها هم از دیگر از عوارض خشکی است که می توان با مصرف وازلین از بروز آنها جلوگیری نمود.

بسیاری از آلرژی های فصلی به دلیل خشکی مخاط داخل بینی ایجاد می گردد که بهتر است با چرب کردن داخل بینی توسط وازلین ، آلرژی را حدود زیادی کاهش دهیم. وازلین برای خلاف بسیاری از چربی ها ، جذب پوست نمی شود و روی آن باقی می ماند به همین علت یک سد دفاعی مناسب در برابر از دست دادن رطوبت و نیز هجوم باکتری ، قارچ و عوامل محیطی است ، به همین دلیل از خشکی ، خارش و چین چروک پوست جلوگیری می نماید.

بیماری اگزما یک اختلال پوستی می باشد که با عوارضی مانند قرمزی ، پوسته پوسته شدن ، خارش و سوزش همراه است. طبق بررسی های انجام شده ، وازلین می تواند عوارض این بیماری را کاهش داده و به بهبود هر چه سریع تر آن کمک نماید. چنانچه دچار خشکی ، سیاهی و ترک پوست آرنج ، زانو و کف پا های خود هستید ، توصیه می شود برای چند شب پیش از خواب ، مقدار کمی وازلین به پوست قسمت های دچار مشکل مالیده و ماساژ دهید و با پلاستیک یا پارچه ، روی آن را ببندید و اجازه دهید وازلین تا صبح معجزه خود را انجام دهد. وازلین برای پاک کردن آرایش صورت و اطراف چشم هم ماده ای مناسب است. اگر دستمال مرطوب یا پد مخصوص پاک کردن آرایش در اختیار نداشتید ، می توانید با مقداری وازلین بر روی پد پنبه ای به راحتی آرایش صورت و چشم را پاک کرده و سپس صورتتان را با آب بشوئید. این کار مخصوصا برای مواد آرایشی ضد آب مناسب است.

وازلین برای ناخن

نقش وازلین برای ناخن مانند پوست می باشد یعنی باعث رفع شکنندگی و حفظ رطوبت آن است. برای این منظور می توانید پیش از خواب ، مقدار کمی وازلین را به ناخن ها و پوست اطراف آنها مالیده و دستکش بپوشید تا روز بعد ، ناخن های زیبا و براقی داشته باشید. چنانچه پیش از لاک زدن ناخن ها ، پوست اطراف ناخن را به وازلین آغشته نمایید ، از آلودگی و نامرتب شدن لاک ناخن جلوگیری می شود.

وازلین برای دور چشم

ایجاد چین و چروک قسمت های مختلف پوست به دلیل خشکی و از دست دادن رطوبت است. این مشکل در اطراف چشم به صورت پنجه کلاغی نمایان می شود که سن افراد را پیرتر از حالت عادی نشان می دهد. برای کاهش چین و چروک اطراف پوست می توان از وازلین به عنوان حفظ کننده رطوبت پوست استفاده نمود. همچنین برخی افراد که دچار حلقه سیاه اطراف چشم هستند می توانند مقدار اندکی وازلین را با آبلیمو ترکیب نموده و به دور چشم بمالند. پس از یک ساعت هم آن را بشوئید.

وازلین برای لب

لب انسان معمولا در فصول سرد سال ، ترک خورده و حالت نامطلوبی پیدا می کند. در فرمولاسیون ساخت بیشتر کرم ها و لوسیون های مرطوب کننده از وازلین استفاده می شود. بنابراین می توان لایه نازکی وازلین را روی لب قرار داد تا به عنوان یک سد دفاعی در برابر از دست دادن رطوبت عمل نموده و لب را از خشکی ، پوسته شدن و ترکیدگی محافظت نماید. چربی موجود در آن هم مانند برق لب عمل کرده و زیبایی خاصی ایجاد می کند. همچنین اگر مقداری شکر یا نمک را به همراه وازلین بر روی لب های خود ماساژ دهید ، مانند یک اسکراب و لایه بردار با از بین بردن سلول های مرده ، به خوبی لب ها را جلا می دهد. می توانید بجای ماساژ دادن با انگشت ، از مسواک استفاده نمایید تا لایه برداری عمیق تری انجام شود.

وازلین برای دندان

اگر بجای خمیر دندان از وازلین روی مسواک خود استفاده کنید ، قادر است تا حدودی موجب سفید شدن دندان ها شود. همچنین مالیدن مقدار اندکی وازلین روی دندان ها باعث می شود که رنگ رژ لب روی دندان ها باقی نماند.

عوارض وازلین چیست

وازلین با همه نکات مثبت و فوق العاده ای که در زیبایی و سلامت ما دارد ، اما ممکن است عوارضی هم ایجاد نماید که به بررسی آن ها می پردازیم:

سیاه شدن پوست : بعضی افراد اعتقاد دارند پس از مصرف وازلین پوستشان سیاه می شود. باید در نظر داشت که اصولا این ماده جذب پوست بدن نمی شود و تنها مانند لایه ای روی پوست را می پوشاند پس احتمال اینکه پوست را سیاه کند بسیار اندک می باشد. اگر هم مواردی مشاهده شده ممکن است به دلیل مصرف بیش از حد وازلین بر روی پوست ایجاد شده باشد. به این صورت که به دلیل مصرف بسیار زیاد و باقی ماندن طولانی مدت بر روی پوست ، وارد منافذ پوستی شده است.

حساسیت : آلرژی در افراد مختلف ، به صورت های متفاوت و نسبت به مواد مختلفی وجود دارد. با توجه به این که وازلین از مشتقات نفتی است ، می تواند باعث تحریک در نقاط حساسی مانند چشم شود.

عفونت : به دلیل اینکه وازلین به مدت طولانی پوست را مرطوب نگه می دارد ، چنانچه پیش از مصرف آن پوست خود نشسته باشید و قارچ ها و باکتری هایی روی پوست وجود داشته باشد ، شرایط مساعدی برای رشد این عفونت ها فراهم می شود. پس همیشه قبل از استفاده از این ماده ، پوست ناحیه مورد نظر را به خوبی با آب ولرم و صابون شستشو دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!