پلی آلومینیوم کلراید | PAC

پلی آلومینیوم کلراید مایع ، صنعتی ، پودری و خوراکی چیست ؟

پلی آلومینیوم کلراید با فرمول شیمیایی AL2(OH)nCl6 نوعی ترکیب پلیمری منعقد کننده با خواص فیزیکی و شیمیایی اختصاصی و منحصر به فرد است که می تواند در فرآیندهای تصفیه آب آشامیدنی خوراکی ، صنعت تصفیه انواع پساب و فاضلاب ، نفت ، گاز ، پتروشیمی و پالایشگاهی به کار گرفته شود. در بازار ایران هم این ماده وارداتی با اسامی دیگر همانند پک تصفیه PAC ، پودر پلی آلومینیوم کلراید ، پلی آلومینیوم کلراید خوراکی ، پلی آلومینیوم کلراید صنعتی ، پک خوراکی تصفیه آب ، پک صنعتی تصفیه فاضلاب و پک نفتی با قیمت های متفاوت به فروش می رسد. همچنین تمامی انواع پک موجود در بازار ایران وارداتی و محصول شرکت های خارجی هستند.

پک صنعتی برای تصفیه فاضلاب یا صنایع نفتی در بازار ایران به صورت پودر و گرانول و به رنگ های سفید ، زرد ، شیری ، نارنجی و به صورت فله در جامبوبگ و بیگ بگ عرضه شده یا در کیسه های کوچک تر بسته بندی می شود. در عین حال برای تصفیه آب آشامیدنی از نوع مرغوب و خالص تر آن به نام پک خوراکی استفاده می گردد.

این ماده همانند سایر انواع مواد شیمیایی و معدنی مشابه نظیر سولفات آلومینیوم ، آهک هیدراته و کلروفریک می تواند در فرآیندهای تصفیه آب و فاضلاب و همچنین صنایع مرتبط با نفت کاربرد داشته باشد. این گونه از مواد منعقد کننده برای تصفیه پساب های صنعتی و شهری کاربرد دارد. مزایای کاربردی پک در کل موجب شده حتی در ph متفاوت اسیدی یا قلیایی هم فرآیند انعقاد به خوبی انجام پذیرفته شده و میزان لجن بیشتری نسبت به سایر مواد منعقد کننده تشکیل دهد.

پلی آلومینیوم کلراید جدیدترین عضو خانواده منعقد کننده ها بشمار رفته و در تصفیه آب و فرآیندهای کاغذ سازی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده در بازار ایران فقط بصورت جامد عرضه می شود اما حالت مایع ان با غلظتی در حدود ۳۰ تا ۶۰ درصد در آب به شکل رقیق شده می توانند توسط خود مصرف کنندگان تهیه گردد. در واقع این ماده اصولا شیمیایی و نوعی پلیمر نفتی محسوب می شود که گرید خوراکی آن برای تصفیه آب شرب استفاده می شود اما گرید صنعتی برای تصفیه پساب کشاورزی ، شهری ، صنعتی همانند رنگرزی ، چرم سازی و فرایند های تولید کاغذ یا سایر صنایع کاربرد دارد.

نام پلی آلومینیوم کلراید ترجمه کلمه انگلیسی Poly Aluminium Chloride است. در کشورهای پیشرفته پک جایگزین مناسب برای سایر مواد مشابه منعقد کننده همانند سولفات آلومینیوم و آهک هیدراته شده زیرا که یک منعقد کننده نوظهور و مهندسی شده محسوب می گردد که می تواند جایگزین منعقد کننده های قدیمی موجود در بازار شود. این ماده در ایران هم توانسته است جایگاه خود را به عنوان یک ماده جایگزین سایر منعقد کننده های قدیمی باز کند.

قیمت خرید و فروش اینترنتی پلی آلومینیم کلراید چینی

ایران فناوری تولید pac را نداشته و تولید کننده آن نیست از این رو این ماده برای مصرف داخلی از دیگر کشور ها نظیر کشور چین وارد می شود. به این خاطر قیمت آن بستگی به قیمت ارز ، قیمت خرید از چین و سایر هزینه های مرتبط با واردات دارد و قیمت فروش داخلی بر اساس این عوامل تعیین می شود. اما بر خلاف قیمت داخلی این ماده ، شرایط برای تعیین قیمت خارجی بسیار متفاوت است. قیمت جهانی آلومینیوم پلی کلراید بستگی به میزان حجم تولید در کارخانه ها و میزان مصرف در سطح جهان دارد.

پلی آلومینیوم کلراید msds و خطرات

به صورت کلی پک برای سلامت انسان بسیار مشکل آفرین است و باید برخی از نکات را در زمان کار با آن مد نظر داشت:

  • در صورت بلعیدن باعث مشکلات گوارشی و آسیب رساندن به سلامتی می گردد.
  • در تماس با پوست التهابات شدید پوستی ایجاد می کند.
  • در تماس با چشم موجب سوزش و قرمزی می شود.
  • در صورتی که به اشتباه استنشاق شود مشکلات تنفسی و حساسیت شدید ایجاد می کند.
  • این ماده به راحتی در آب حل شده و در صورتی بلعیده شدن باید با نوشیدن فراوان آب مشکل را کاهش داد. چنانچه پوست یا چشم با آن در تماس قرار گرفته شود می توان آن را رقیق کرده و در صورت استنشاق هم تنها کافی است مصدوم را در هوای آزاد قرار داد.
  • برای انبارداری ، حمل و نقل و همچنین در زمان استفاده حتی الامکان باید سعی شود این ماده با آب ، نور مستقیم خورشید ، مایعات و مواد شیمیایی در تماس قرار نگیرد. در عین حال از حرارت و هوای مرطوبت دور نگه داشته شده و ترجیحا در جایی تاریک ، خشک ، مسقف و به دور از مواد شیمیایی اکسید کننده و واکنش دهنده انبار شود.

نقش پلی آلومینیوم کلراید در تصفیه آب

فرایندهایی همانند انعقاد ، استریلیزاسیون ، فیلتر کردن و لخته چهار فرایند اصلی در تصفیه آب به شمار می روند که دو فرآیند لخته و انعقاد برای جدا کردن املاح و ناخالصی های آب به خوبی می تواند املاح معدنی ، آلی ، غیر آلی و شیمیایی که اصطلاحا به طور کلی به آنها مخلوط های کلوئیدی گفته می شود را از آب جدا کرده و درصد اشباع این مواد در آب را به حد استاندارد برساند. املاح معلق به دلیل چگالی پایین تر از آب در آن معلق شده و مانع خالص سازی و رفع کدورت می شود. این آلودگی ها شامل ذرات خاک رس ، انواع لجن ، عوامل بیماری زا تک یا چند سلولی همانند انواع میکروب ها ، باکتری ها یا حتی مواد شیمیایی خطرناکی مانند آزبست ، شوینده ها ، پاک کننده ها ، سیلیکات ها و مواد رادیو اکتیو می باشد که به سلامتی عمومی آسیب رسانده و بیماری ها مختلفی را در جامعه شایع می کند. از این رو فرایند جداسازی اهمیت فراوانی دارد و حتما باید فرآیند تصفیه به طور کامل انجام پذیرد. به منعقد کننده ها در زبان انگلیسی کوگولانت گفته می شود که اعضای آن شامل موادی نظیر سولفات آلومینیوم یا آلوم ، آلومینات سدیم ، آلومینیوم کلرید ، آلومینیوم کلروهیدرات ، فرو سولفات ، کلرور فریک ، منیزیم اکسید ، پلی آمین ، ملامین فرم ، آلدهید ها و تانین یا تانن ها است. از محاسن منعقد کننده ها می توان به تاثیر بالای آنها در تصفیه آب و قیمت مناسب این سری از نمک ها اشاره نمود.

پلی آلومینیوم کلرید برای جدا کردن کلیه ذرات جامد از آب شرب مورد استفاده قرار می گیرد در عین حال برای جدا سازی املاح در آب شرب شهری و همچنین عمل لخته سازی در پسماند های مابع کارخانجات صنعتی کاربرد دارد. یکی از مزایای پک ، دارا بودن ماده پرکلرین در آن است که علاوه بر گرفتن املاح آب می تواند فرآیند استریلیزاسیون آب را نیز به نحوه احسن به انجام رساند. در عین حال پک می تواند تمامی این فرآیند ها را در ph های مختلف انجام دهد.

معایب استفاده از کواگولانت

این منعقد کننده ها به تنهای کارایی ۱۰۰ درصد نداشته و باید در کنار آن از سایر مواد شیمیایی استفاده گردد.
استفاده از مواد منعقد کننده همانند پک به نیروهای حرفه ای برای استفاده از این ماده در میزان مناسب و همچنین حفظ و نگهداری سیستم نیازمند است. در صورن استفاده از پک نیازمند نیروهای متخصص هستیم تا به بتوانند به صورت استاندارد با کمک منعقد کننده ها املاح آب را گرفته و به شکل جامد و لجن از آن استخراج کننده و آنگاه لجن به دست آمده را نیز تصفیه نمایند.

چگونگی انجام فرآیند انعقاد توسط پلی آلومینیوم کلراید

دو روش برای فرایند های انعقاد کارایی دارد که بر اساس خنثی سازی ، ایجاد پایداری الکتریکی ، حذف املاح و شفاف سازی آب پایه ریزی شده است. در نتیجه نمک های مختلف آلومینیومی در آب در فرایند هیدرولیز شدن قرار گرفته و انواع ترکیبات کاتیونی را تولید می کنند که می توانند املاح را خنثی و یا بار منفی در آن ایجاد کرده و به خود جذب نماید. در نتیجه پک با تغییر یا از بین بردن پایداری الکتریکی ذرات در عمل موجب انعقاد تمامی ناخالصی ها به یکدیگر می شود و فرایند شفاف سازی آب به شکل مناسب تری شکل می گیرد.

البته نباید بیش از میزان مورد نیاز پلی آلومینیوم کلراید در فرایند تصفیه مورد استفاده قرار گیرد زیرا که نتیجه عکس داده و موجب باردار شدن مجدد ذرات و در نتیجه اختلال در فرایند تصفیه می شود. در این صورت ذراتی که در حالت خنثی قرار گرفته اند مجددا باردار می شوند. بنابراین در مصرف آن باید دقت داشت و خاطر نشان می کنم استفاده از سایر منتقد کننده همانند سولفات آلومینیوم به همراه پک می تواند تاثیر بیشتری در خالص سازی آب داشته باشد.

در واقع پک در ابتدا کلوئید های معلق در آب را از نظر بار الکتریکی پایدار کرده و سپس این املاح را در کنار هم قرار مس دهد و نوعی از لخته و انعقاد ایجاد می شود. در نهایت ماده ای همانند پلی الکترولیت به آب اضافه می گردد تا این لخته ها را به هم چسبانده و ته نشین کند تا به صورت لجن رسوب نماید.

اندازه گیری میزان توانمندی در ته نشینی املاح

مولفه های بسیاری بر میزان حجم حذف انواع آلاینده ها توسط پک می تواند تاثیر گذار باشند که به شرح زیر است:

تاثیر عدد pH بر میزان کارایی پک

در طی فرایند لخته سازی پی اچ متفاوت بر کیفیت تصفیه آب تاثیر گذار است. اما پک با توجه به فناوری که تولید آن می تواند در بازه pH بین ۲ تا ۱۲ عمل کند. البته با بررسی ها که انجام پذیرفته مشخص شد بهترین پی هاش که پک می تواند به بهترین شکل عملکرد ایده آل از خود نشان داده است حدودا پی اچ ۶ است که می توان مناسب ترین حالت لخته سازی را از آن انتظار داشت و و در واقع بازه بین ۵ تا ۷ بهترین پی اچ مناسب برای کارکرد پک می باشد.

چنانچه در پی هاش مناسب که در حدود ۵ تا ۷ می باشد از پلی آلومینیوم کلراید استفاده نشود باید منعقد کننده بیشتری استفاده گردد که در نتیجه استفاده از این حجم بالای منعقد کننده می تواند بر سلامتی انسان و محیط زیست تاثیر گذارد.

تاثیر حجم مورد استفاده از پک در طی فرایند

باید حجم پک که در فرآیند  استفاده می شود به صورت دقیق مورد بررسی استفاده قرار گرفته شود و در عین حال چنانچه کمتر از میزان مورد نیاز استفاده شود نمی تواند عمل شفاف سازی را به طور کامل انجام دهد. ولی چنانچه بیش از مقادیر مورد نیاز مورد استفاده قرار گیرد ممکن است به سلامتی انسان صدمه زده و برای محیط زیست هم مشکل ساز شود.

انواع گرید های پک

پلی آلومینیوم کلراید های مختلفی که در بازار به عنوان کالای تجاری وجود دارد بر اساس میزان قلیایی بودن رتبه بندی می شود. محدوده ای که این محصول در آن عرضه شده و رتبه بندی می شود میان ۵ درصد تا ۶۵ درصد می باشد. در زمان استفاده از این ماده باید دقت کرد و میزان مورد نیاز را به دقت محاسبه نمود زیرا مصرف کمتر یا بیشتر آن می تواند مشکل ساز باشد و در هزینه یا عدم شفاف سازی تاثیر گذارد. البته به دلیل شیمیایی بودن این ترکیب ، کاربرد آن باید با دقت فراوان انجام پذیرد.

استفاده از پک در کاغذ سازی

از پک در فرایندهایی مختلف کاغذ سازی به شکل انبوه آن استفاده می شود همانند سایزینگ ، ریتنشن ، حذف آلاینده های آنیونی ، تصفیه فاضلاب کارخانه و پساب برگشتی

در عملیات سایزینگ می تواند قدرت جذب جوهر و چاپ را در کاغذ افزایش دهد به همین دلیل برای افزایش سایزینگ باید رزین ها و پک مورد استفاده قرار گیرد.

کاربرد پلی آلومینیوم کلراید

تصفیه آب شرب و آشامیدنی شهری و روستایی

تصفیه پساب های شیمیایی ، صنعتی ، کشاوری ، نفتی ، پالایشگاهی و  پتروشیمی

استفاده در صنعت کاغذسازی و سلولزی

استفاده در صنایع پارچه و صنایع استحصال چرم و پوست

کاربرد پلی آلومینیوم کلراید در تصفیه آب

مصرف پک تصفیه آب شرب و آشامیدنی

حذف املاح در پسماندهای شهری ، صنعتی ، شیمیایی و کشاورزی

پاکسازی و تصفیه آب استخر

استفاده در خط تولید کاغذ

مزایایی استفاده از پک در صنایع غذایی

در صورت استفاده از این ماده در صنعت غذایی می تواند رطوبت خوراکی ها را از آن کاهش داده و غذا را سریعا خشک کند. به عنوان مثال این ماده کارایی خوبی در جدا کردن رطوبت از نشاسته از خود نشان داده و هم اکنون بخشی از فرآیند تولید نشاسته محسوب می شود.

برخی از مزایایی استفاده از پک در تصفیه و پاکسازی پساب های صنعتی از املاح معلق

پلی آلومینیوم کلراید می تواند میزان اکسیژن مورد نیاز در فرآیند تصفیه آب را کاهش دهد

افزایش سرعت ته نشینی املاح در فاضلاب های صنعتی

افزایش شفافیت پساب

کاهش مواد مورد نیاز در تصفیه فاضلاب

مزیت های استفاده از پک در فرآیندهای تصفیه نسبت به سایر مواد مشابه

امکان استفاده از این ماده در پی اچ های متفاوت

تاثیر آن در کم کردن پی اچ آب نسبت به سایر انواع منعقد کننده ها

فواید استفاده از پک در صنعت کاغذ سازی

بهبود کیفیت الیاف سلولزی با خنثی سازی و سایزینگ در کاغذ

کاهش استفاده از سلولز طبیعی در تولید کاغذ

افزایش نرمی و لطافت سطوح کاغذی

کاهش زمان مورد نیاز برای خشک کردن کاغذ

افزایش قدرت جذب میان الیاف و لایه های مختلف کاغذ و در نتیجه افزایش استحکام و مقاوت آن در برابر فشار و اجسام برنده

روش و فرآیند تولید پلی آلومینیوم کلراید

برای تولید پلی آلومینیوم کلراید نخست باید در خط تولید یک واکنش شیمیایی میان پودر آلومینا و جوهر نمک در دما و فشار مشخصی انجام پذیرد. سپس اسید کلریدریک را با هیدروکسید آلومینیوم مخلوط کرده آنگاه این مخلوط را وارد راکتور می نمایند تا در دما و فشار مشخصی قرار گیرد. پس از انجام این واکنش پک رقیق شده با فیلتراسیون جدا شده سپس محصول تولیدی را به داخل تانکرها منتقل می کنند و مواد شیمیایی و آب به آن اضافه می شود. آنگاه این محصول به مخازن و تانکرها جهت بسته بندی و خشک کردن انتقال پیدا می کند.

فروشندگان پلی آلومینیوم کلراید

وارد کنندگان پلی آلومینیوم کلراید معمولا مستقیما اقدام به فروش می کنند و گاهی هم نمایندگانی در بازار فروش اینترنتی دارند. معمولا وارد کنندگان پک های وارداتی آن را از طریق بندرعباس به کشور وارد کرده و در انبار های عمومی تهران و شهر های بزرگ نگهداری می نمایند تا پس از خرید و فروش در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفته شود.

1 thoughts on “پلی آلومینیوم کلراید | PAC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!