پودر سنگ مجسمه سازی

پودر سنگ مجسمه سازی

کاربرد پودر سنگ برای مجسمه سازی

پودر سنگ مجسمه سازی برای تهیه خمیر مجسمه سازی استفاده می شود. استفاده از پودر سنگ برای مجسمه سازی ، انجام این هنر را نسبت به استفاده از چوب ، سنگ و مواد پلیمری راحت تر کرده است. از خاک سنگ می توان برای اجرای انواع هنر های تجسمی نظیر مجسمه سازی ، پتینه کاری و ساخت تابلو نقش برجسته استفاده نمود. خاک سنگ برای مجسمه سازی از انواع گوناگونی است و برای این منظور می توانیم از پودر سنگ کربنات کلسیم ، اهک ، پودر سنگ مرمر و پودر مل (پودر بتونه) استفاده نماییم.

خمیر تهیه شده از پودر سنگ به دلیل این که قابل انعطاف و نرم است برای مجسمه سازی مناسب می باشد. این ماده باید با مواد و افزودنی های دیگری ترکیب شود تا برای مجسمه سازی آماده گردد. در کشور ما انواع گرد سنگ با کیفیت های متفاوت وجود دارد که از آن جمله می توانیم به پودر سنگ رنگی و سفید ، پودر سنگ جوشقان ، پودر سنگ سوپر ، پودر سنگ قم ، خاک رس و … اشاره نماییم. این پودر ها هر کدام کاربرد ویژه ای در این هنر دارند.

دلیل کاربرد پودر سنگ در مجسمه سازی

خاک سنگ یک ماده مورد استفاده در ساخت و ساز است که پس از سفت شدن ، از مقاومت بسیار خوبی برخوردار می شود. به همین دلیل مجسمه ها و آثار هنری ساخته شده با آن از کیفیت و ماندگاری مناسبی برخوردار هستند. در صورت ترکیب کردن خاک سنگ با افزودنی های مختلف مثل پودر بتونه ، چسب چوب ، روغن های مخصوص و آب ، خمیر مجسمه سازی با انعطاف زیاد به دست می آید که سرعت گیرایی آن پایین است و فرصت و انعطاف پذیری لازم برای ساخت مجسمه را به ما می دهد. از جمله مزیت های استفاده از پودر سنگ در مجسمه سازی می توان به این موارد اشاره نمود:

  • ترک نخوردن پس از خشک شدن
  • انعطاف و شکل پذیری بالا
  • مقاوم در برابر رطوبت و آثار مخرب آن
  • مقاومت و پایداری زیاد
  • قیمت ارزان و در دسترس بودن

آموزش مجسمه سازی با پودر سنگ

اولین مرحله ، تهیه خمیر مجسمه سازی است که از ترکیب خاک سنگ با چسب چوب ، روغن های مخصوص و آب بدست می آید. نکته مهم در مورد پودر سنگ ، استفاده از محصولی با کیفیت و دارای دانه بندی ریز و یک دست است. بنابراین در صورتی که مشاهده کردید ریگ یا ذرات درشتی در خاک سنگ وجود دارد ، پیش از مصرف آن را الک کنید.

مواد مورد نیاز

  1. پودر سنگ ( از هر نوعی مثل پودر آهک ، کربنات کلسیم ، مرمر ، رس) : ۳ قاشق
  2. پودر مل (نوعی پودر بتونه کاری برای تقویت مخلوط ) : ۴ قاشق
  3. چسب چوب (برای سفت و مستحک شدن مجسمه) : ۳ لیوان
  4. گریس (بهتر از چسب های شیمیایی است) : ۱ پیمانه
  5. پودر سینکا (با پودر سنگ تفاوت دارد) : ۳ قاشق
  6. روغن (بهتر است از روغن بتونه استفاده شود ولی روغن مایع هم خوب است) : ۳ قاشق

روش ساخت مجسمه با پودر سنگ

حال زمان مخلوط کردن مواد اولیه است. همان طور که گفتیم ، ابتدا پودر سنگ مجسمه سازی و مواد خشک دیگر را الک کنید تا کلوخه و ذرات درشت در خمیر وجود نداشته باشد. بهتر است یکبار مواد خشک را جدا جدا الک نمایید و بعد از مخلوط کردن آنها با هم ، برای دومین بار هم ترکیب آنها را الک کنید.

حال باید مواد قوام دهنده را بیافزاییم. برای این کار ، روغن و چسب چوب را هم زمان داخل ترکیب مواد خشک بریزید. حالا باید آنها را با بخوبی ورز دهید تا خمیر مجسمه سازی آماده شود. برای اینکه راحت تر این کار را انجام دهید ، ابتدا دستان خود را به روغن آعشته کنید. عمل ورز دادن را انقدر انجام دهید تا یک خمیر نرم و یکدست داشته باشید. خمیر آماده مجسمه سازی است و بلافاصله از آن برای ساخت آثار هنری خود استفاده نمایید زیرا نیازی به استراحت ندارد. همچنین اگر آن را داخل یک پلاستیک چرب شده قرار داده و در یخچال قرار دهید ، می توانید برای مدت ها آن را آماده مصرف نگه دارید.

همان طور که گفتیم ، توصیه می شود از پودر سنگ مجسمه سازی با کیفیت استفاده کنید. اگر قصد ساخت مجسمه یا آثار هنری رنگی را دارید ، پودر سنگ رنگی تهیه نمایید که رنگ آن از خود سنگ باشد نه اینکه با رنگ های شیمیایی رنگ شده باشد. حتما به ریز و یک دست بودن خاک سنگ توجه نمایید.

1 thoughts on “پودر سنگ مجسمه سازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!