کاربرد کربنات کلسیم در رنگسازی

کربنات کلسیم در رنگسازی

کاربرد کربنات کلسیم در رنگسازی به عنوان یک ماده پر کننده یا Filler است. در تولید رنگ های صنعتی از مواد گران قیمتی مثل دی اکسید تیتانیوم استفاده می شود که هزینه های تولید را به شکل قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. استفاده از کربنات کلسیم در تولید رنگ های شیمیایی ، رنگ های دکوراتیو و رنگ های پایه آب به منظور کاهش هزینه های تولید است. امروزه تقریبا تمامی کارخانجات رنگ سازی از کلسیم کربنات با نسبت های مختلف در خط تولید خود استفاده می کنند.

کربنات کلسیم چیست و چه کاربردی در رنگسازی دارد

کربنات کلسیم Calcium carbonate ماده ای شیمیایی با فرمول مولکولی CaCO3 است که به راحتی در معادن سنگ در مناطق گوناگون یافت می شود. کلسیم کربنات کاربرد های صنعتی ، کشاورزی و خدماتی گوناگونی دارد می توان آن را به صورت خام یا پخته شده مورد استفاده قرار داد. در صورت بکارگیری این ماده در خط تولید ، با اکثر مواد اولیه واکنش خاصی نشان نمی دهد و هماهنگ است. همچنین قیمت ارزانی داشته و از بیشتر ترکیبات شیمیایی ارزان تر است.

کربنات کلسیم در رنگسازی باید دارای ویژگی های مختلفی از نظر رنگ ، خلوص و اندازه ذرات باشد. برای رنگ سازی از کلسیم کربنات پودر میکرونیزه استفاده می کنند که دارای دانه بندی بسیار ریز و غبار مانند است. برای تولید کربنات کلسیم میکرونیزه از آسیاب های سنگ کوبی و سرند های خاصی استفاده می کنیم که اندازه ذرات را در حد میکرومتر ریز می نماید و پودری نرم و فاین بدست می آید. هر چه سایز ذرات ریزتر و یک دست تر باشد ، پوشش دهی رنگ بیشتر خواهد بود.

استفاده از این محصول ، بخصوص در رنگ سفید بسیار رایج است چون کربنات کلسیم با خلوص بالا دارای رنگ سفید درخشانی می باشد. برای اینکه بتوان کیفیت رنگ را بیشتر افزایش داد ، می توان از پودر کربنات کلسیم تولید شده از سنگ های بسیار با کیفیتی که در برخی نقاط کشور وجود دارد استفاده نمود. برای مثال ، پودر سنگ جوشقان ، قم و الیگودرز بسیار با کیفیت و سفید رنگ هستند که در کیفیت رنگ تولید شده موثر می باشند.

مزایای کربنات کلسیم در رنگسازی

  • دیسپرس شدن بسیار خوب در کل رنگ
  • کاهش میزان مصرف روغن های صنعتی
  • بهبود درخشندگی و حالت فیزیکی رنگ
  • افزایش پایداری در برابر عوامل سایش و عوامل محیطی
  • جایگزینی کلسیم کربنات بجای مواد گران قیمتی مثل دی اکسید تیتانیوم
  • قابل استفاده در تولید طیف وسیعی از رنگ ها مثل رنگ روغنی ، رنگ پلاستیک ، رنگ چوب ، رزین ، لاک الکل

چقدر کربنات کلسیم در تولید رنگ استفاده می شود؟

همان طور که گفته شد ، کربنات کلسیم برای استفاده در اکثر رنگ ها مناسب است اما مقدار مصرف آن تفاوت دارد. اصولا رنگ به دو دسته رنگ روغن و رنگ غیر روغنی تقسیم می شود. در تولید رنگ روغن از روغن های صنعتی استفاده شده و حلال آن ، تینر است. برای تولید این نوع رنگ ، می توان تا ۵۰ درصد وزنی از پودر کلسیم کربنات استفاده نمود. اما برای تولید رنگ های غیر روغنی ، دست تولید کنندگان باز تر بوده و تا ۷۰ درصد وزنی امکان استفاده از کلسیم کربنات را به عنوان فیلر دارند.

فروش کربنات کلسیم رنگ سازی

استفاده از کلسیم کربنات مناسب در تولید رنگ از نظر کیفیت ، رنگ ، وجود مواد ناخالص و دانه بندی اهمیت دارد. مسلما نمی توان از هر پودر سنگ کربنات کلسیمی در تولید رنگ استفاده نمود چون امکان دو فاز شدن ، کاهش چسبندگی و پوشش دهی ، لخته شدن یا خراب شدن رنگ وجود دارد. برای خرید پودر کربنات کلسیم میکرونیزه مورد مصرف در صنعت رنگ سازی ، با بخش بازرگانی کارخانه کانی کاو تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!