کود سولفات اهن برای مرکبات

کود سولفات اهن

تاثیر کود سولفات آهن بر مرکبات

کود سولفات اهن برای مرکبات نقش یک کاتالیزور را برای انجام واکنش های شیمایی و زیستی همچون تنفس ، فتوسنتز و کاهش نیترات دارد. با وجود اینکه عنصر آهن در خاک کره زمین بسیار فراوان است ، اما کمبود آهن ، مشکلی اساسی در کشاورزی بوده و به دلیل آهکی بودن خاک ، تاثیرات منفی فراوانی بر محصولات کشاورزی دارد. عوامل گوناگونی موجب کمبود آهن در باغات مرکبات می شود که از آن جمله می توان به استفاده بیش از حد کود های فسفات و پتاس اشاره نمود. معمولا در مناطقی که میزان بارندگی در آن از پانصد میلیمتر کمتر است ، کمبود آهن تشدید شده و سبب ایجاد عارضه کلروز در گیاهان می شود. وجود مواد کربناته و آهک در خاک کشاورزی باعث کاهش انحلال ریز مغذی هایی نظیر آهن گردیده و غلظت این عناصر را کاهش می دهد.

کمبود آهن در کشت مرکبات ، بیشترین تاثیر سوء را پس از کمبود روی دارد. این مسئله باعث رنگ پریدگی و زردی برگ ها در منطقه میان رگبرگ می شود. کوچک بودن میوه  و سفیدی و ضعیف شدن برگ ها و ریزش آن ها از علائم کمبود آهن در باغات مرکبات است که دارای خاک قلیایی و آهکی هستند.

علت و روش استفاده از کود سولفات اهن برای مرکبات

آهن در خاک وجود دارد اما آهکی بودن سبب کاهش توان گیاهان در جذب آن می شود زیرا قلیاییت خاک را افزایش می دهد. البته بعضی از انواع گیاهان با ترشح پورتون موجب کاهش پی اچ خاک و خنثی شدن آهک می شوند. همچنین غلات هم به صورت طبیعی دارای مواد کلات کننده هستند که سبب حل شدن بیشتر آهن می گردد. اما در مورد درختان مرکبات ، برای جلوگیری از ابتلا به کلروز باید از کود های آهن نظیر سولفات آهن و کلات آهن استفاده نماییم.

طبق تحقیات علمی صورت گرفته ، مصرف سولفات آهن در درمان کلروز درختان مرکبات تقریبا همانند مصرف کلات آهن است. این تحقیقات که بر روی پرتفال و گریپ فروت صورت گرفته ، نشان می دهد کود سولفات آهن می تواند میزان اسیدیته خاک های آهکی را کاهش دهد. بهترین روش استفاده از کود سولفات آهن برای مرکبات ، روش چالکود است. از آنجا که پویایی آهن در بافت های جوان و تازه روییده ضعیف می باشد بنابراین محلول پاشی آهن برای درمان کلروز ماثر نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!