آهک زنده و مرده چیست | تفاوت ، شباهت و روش تشخیص

آهک زنده و مرده

آهک زنده و مرده چیست

آهک زنده و مرده در کنار انواع دیگری همچون سنگ آهک ، آهک هیدراته ، آهک شکفته شده ، پودر سنگ آهک و آهک دولومیتی ، محصولاتی تولید شده از سنگ معدنی آهک با فرمول شیمیایی کربنات کلسیم هستند. آهک یک کانی معدنی کلسیمی است که به صورت رسوبی و از تجمع کلسیم موجود در بدن موجودات زنده دریایی همچون پلانگتون ها ، سخت پوستان ، مرجان ها و … طی میلیون ها سال در پوسته زمین تشکیل شده است. آهک زنده و مرده از فراوری سنگ آهک طی فرایند های شیمیایی خاصی به صورت صنعتی تولید می گردد و کاربرد ها و موارد مصرف بسیار زیاد و گوناگونی دارد که به آن ها خواهیم پرداخت.

شباهت و تفاوت آهک زنده و مرده

آهک زنده و مرده به لحاظ فیزیکی و شیمیایی شباهت ها و تفاوت هایی با هم دارند. این دو محصول ، هر دو از سنگ معدنی یکسانی تولید می شوند و حاوی یون کلسیم در خود هستند. هر دو سفید رنگ و جامد بوده و در کاربرد های ساختمانی و صنعتی کاربرد گسترده ای دارند. تفاوت اصلی آنها از نظر شیمیایی است به این شکل که آهک زنده حاوی یون اکسید بوده و فرمول شیمیایی آن به صورت اکسید کلسیم می باشد در حالی که آهک مرده حاوی یون هیدروکسید است و فرمول شیمیایی آن به صورت هیدروکسید کلسیم شکل گرفته است.

روش تشخیص

روش تشخیص آهک زنده و مرده از طریق واکنش دهی شیمیایی آن ها می باشد. آهک زنده اگر با آب ترکیب شود ، واکنش شیمیایی شدیدی از خود نشان می دهد. طی این واکنش شیمیایی مشخص ، آهک در داخل آب ، گرم شده و حرارت زیادی آزاد می کند. همچنین مقدار زیادی حباب تولید می نماید که به دلیل گرمازا بودن واکنش آهک زنده و آب است. مقدار گرمایی که تولید می شود ، رابطه مسقیم با خلوص آهک دارد. به علت این خاصیت فعال بودن است که آن را آهک زنده یا آهک فعال می نامند.

اما بر خلاف اهک زنده ، آهک مرده یا آهک هیدراته هیچ واکنش مشخصی در صورت ترکیب با آب از خود نشان نمی دهد و با همین نشانه می توانیم آن را شناسایی کنیم. دلیل نامگذاری آن هم ، همین عدم ایجاد واکنش است که آن را آهک مرده می نامند. در صورت ترکیب این نوع اهک با آب ، واکنش شیمیایی ایجاد نمی شود بلکه نوعی مایع قلیایی بوجود می آید که آب آهک نام دارد.

کاربرد

همانطور که گفتیم ، انواع مختلف اهک اعم از سنگ آهک خام ، آهک زنده ، آهک مرده ، پودر سنگ آهک میکرونیزه ، آهک هیدراته و آهک دولومیت دارای کاربرد های بسیار گسترده در تمامی امور ساختمانی و صنعتی هستند. کاربرد آهک زنده به صورت پودر میکرونیزه و یا کلوخه به شکل گسترده در تولید سیمان ، شفته آهک ، صنایع ذوب آهن و تولید فولاد ، تولید آهک هیدراته و ضدعفونی است.

کاربرد آهک مرده بیشتر به عنوان ماده پر کننده برای تولید کاغذ و مقوا ، پلیمر ، پلاستیک و لاستیک است. همچنین خاصیت ضدعفونی داشته و در تصفیه خانه های شهری ، استخر های پرورش ماهی و آبزیان ، مرغداری ها و گاوداری بکار می رود. آهک مرده در صنایع ساختمانی برای تهیه ملات و تولید برخی مصالح ساختمانی مانند بلوک هم مصرف می شود.

فروش

کارخانه آهک کانی کاو ، تولید کننده انواع آهک زنده و مرده با خلوص بالا و قیمت مناسب است. برای خرید آهک مرده و زنده به صورت فله ای و یا کیسه ای ، جهت استفاده در کاربرد های تخصصی و معمول ، با ما تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!