سولفات آلومینیوم در کشاورزی

سولفات آلومینیوم در کشاورزی, کود سولفات آلومینیوم

نقش کود سولفات آلومینیوم در کشاورزی

کود سولفات آلومینیوم در کشاورزی کاربردی به وسعت دیگر انواع کود کشاورزی ندارد با این حال سولفات آلومینیوم به عنوان یک کود کشاورزی ، بخصوص در پرورش گیاهان تزیینی و آپارتمانی مورد استفاده قرار می گیرد. دلیل کاربرد کمتر سولفات آلومینیوم در کشاورزی این است که این ماده نقشی در تقویت گیاهان نداشته و اصولا یک کود کشاورزی به شمار نمی رود بلکه عملکرد آن در تصحیح مشکلات خاک است.

در استفاده از سولفات آلومینیوم در کشاورزی باید نکات خاصی را مورد توجه قرار داد. اولا با توجه به اینکه این ماده صرفا برای اصطلاح خاک مفید است نه تقویت گیاهان ، بنابراین باید از اسپری کردن آن روی برگ و گل گیاهان خودداری نمود. همچنین پیش از مصرف باید از آهکی و قلیایی بودن خاک گلدان یا باغچه مطمئن شد زیرا سولفات آلومینیم خاصیت اسیدی داشته و اگر پی اچ خاک بیش از حد کاهش یابد برای گیاهان زیان بار خواهد بود.

 معمولا عناصر مورد نیاز گیاهان از قبیل عناصر ضروری و ریزمغذی ها در خاک وجود دارد اما مشکل اصلی خاک کشاورزی وجود آهک زیاد در آن است که باعث کاهش قدرت جذب این عناصر توسط ریشه گیاهان می شود. در نتیجه با استفاده از کود های شیمیایی اقدام به افزایش اسیدیته خاک می نماییم تا قدرت جذب گیاهان افزایش یابد. کود سولفات آلومینیوم در کشاورزی نیز همین تاثیر را دارد یعنی به دلیل دارا بودن یون سولفات ، پی اچ خاک را افزایش می دهد.

کود سولفات آلومینیوم در کشاورزی معمولا در ترکیب با دیگر انواع کود کشاورزی است اما می توان آن را در صورت نیاز ، مستقیما بکار برد. سولفات آلومینیم برای تقویت گیاهان تزیینی همچون توسکا سیاه ، سدر ، شوکران ، برگ بو ، افلوس ، کورنوس ، سرخدار ، بلوبری ، هالی ، گاردنیا ، کاملیا ، آزالیا ، رودودندرون و … می باشد و مقدار آن با نظر فرد متخصص در زمینه کشاورزی مشخص می گردد.

مقدار مصرف کود سولفات آلومینیوم در کشاورزی

همان طور که گفته شد ، مقدار مصرف کود سولفات آلومینیوم در کشاورزی را کارشناسان این رشته مشخص می نمایند اما در حالت کلی می تواند این میزان از مصرف را بکار برد:

برای درختان به وزن نیم کیلوگرم به ازای هر ۲٫۵ سانیمتر قطر درخت

برای درخچه ها به وزن نیم کیلوگرم برای هر ۳۰ سانتیمتر قد درختچه

همچنین به منظور افزایش اسیدیته خاک کشاورزی آهکی باید به اندازه دو کیلو و ۲۰۰ گرم سولفات آلومینیوم را به هر یکصد سانتمتر مربع خاک افزود.

1 thoughts on “سولفات آلومینیوم در کشاورزی

  1. کاظم :

    سلام خسته نباشید باغ انگور دارم ph خاک ۷.۴۷ است میخوام ۲ واحد پایین بیاد ایا با سولفات الومنیوم میشه این کار کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!