سولفات آلومینیوم پتاسیم

سولفات آلومینیوم پتاسیم

سولفات آلومینیوم پتاسیم چیست

سولفات آلومینیوم پتاسیم به انگلیسی Potassium Aluminium Sulfate که در فارسی آن را زاج سفید هم می نامند ، ماده ای شیمیایی و دارای کاربرد های زیادی در موارد بهداشتی ، تصفیه آب ، کشاورزی و صنعتی دارد. سولفات آلومینیوم پتاسیم دارای فرمول شیمیایی KAl(SO4)2 بوده و همانطور که از نام آن مشخص است ، یکی از ترکیبات سولفات آلومینیوم می باشد.

سولفات آلومینیوم پتاسیم چگونه تولید می شود

زاج سفید هم به شکل طبیعی وجود دارد و هم می توان آن را به صورت صنعتی تولید نمود. این ماده در طبیعت به شکل زاج آبدار و در معادن سولفات بوجود می آید. سولفات آلومینیم پتاسیم طبیعی به صورت پاره سنگ و به اصطلاح زاج گردویی به فروش می رسد. به دلیل موارد مصرف بهداشتی این ماده در ضدعفونی و بوزدایی ، گاها آن را زاج عطاری هم می نامند. روش دیگر تولید آن از طریق برداشت  از معادن آلونیت (نوعی سنگ گوگردی آذرین) می باشد.

جهت تولید سولفات آلومینیوم پتاسیم به روش صنعتی هم در گذشته از سنگ آلونیت استفاده می شده است اما امروزه آن را از طریق اضافه کرده و واکنش دادن سولفات پتاسیم با محلول غلیظ سولفات آلومینیوم تولید می کنند. سولفات آلومینیم خود از استخراج کانی های معدنی متعددی نظیر شیست ، بوکسیت و کریولیت بدست می آید. البته گاهی اوقات میزان آهن موجود در سولفات آلومینیوم زیاد می شود که در این صورت به جای واکنش دادن آن با سولفات پتاسیم ، از کلرید پتاسیم استفاده می نماییم.

کاربرد زاج سفید

سولفات آلومینیم پتاسیم یا زاج سفید دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی و بو بری است به همین علت از آن در تولید دئودورانت استفاده می شود. همچنین می توان پودر زاج سفید را مستقیما برای جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع زیر بغل یا داخل کفش استفاده نمود. این ماده بسیار بی خطر است و به صورت گسترده ای استفاده می شود اما با این حال ممکن است سبب ایجاد حساسیت خفیف پوستی در برخی افراد گردد. این ترکیب شیمیایی حتی گرید خوراکی هم دارد و در تولید بیکینگ پودر مورد مصرف در پخت کیک و شیرینی هم بکار می رود.

آلوم همچنین در تولید دارو ، واکسن ، مواد جاذب ، فوم آتشنشانی ، کاغذ ، رنگ و جوهر ، در تصفیه آب و فاضلاب ، تنظیم اسیدیته ، کشاورزی ، چاپ چرم و انعقاد شیمیایی مواد مختلف مصرف می گردد. عملکرد آلومینیوم پتاسیم سولفات در تولید دارو به عنوان قابض است. این ماده مستقیما بر روی بافت ها مختلف نظیر مثانه و یا محل های خونریزی اعمال می گردد که در نتیجه با رسوب پروتئین عمل می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!