سولفات آهن آبدار و سولفات آهن خشک چه تفاوتی دارند؟

سولفات آهن

سولفات آهن به عنوان یکی از مهمترین مواد شیمیایی مورد مصرف در کشاورزی ، پرورش دام و طیور ، صنایع تولیدی ، آبکاری فلزات ، تصفیه آب ، رنگرزی ، نساجی و دباغی و … از اهمیت فراوانی برخوردار است. این محصول را می توان با توجه به مورد مصرف آن بصورت سولفات آهن خشک و یا سولفات آهن آبدار تولید نمود تا اهداف تولید محقق گردد.

از نظر شیمیایی سولفات آهن خشک و سولفات آهن آبدار با هم تفاوت دارند. این تفاوت در وجود تعداد یون های آهن موجود در آنها است. همچنین میزان آبدار بودن سولفات آهن بستگی به نوع آبپوش آن نیز دارد که می تواند به صورت سولفات آهن ۷ آبه ، سولفات آهن پنج آبه و یا سولفات آهن یک آبه باشد. به صورت کلی ، سولفات آهن ۲ ظرفیتی را سولفات آهن آبدار و سولفات آهن سه ظرفیتی را سولفات آهن خشک می نامند. با این حال امکان تولید سولفات آهن دو ظرفیتی خشک هم وجود دارد ولی از نظر ظاهری رنگ آن به سمت سبز و کمتر تا سفید تغییر خواهد کرد و اصطلاحا رنگ پریده می شود.

سولفات آهن آبدار Iron(II) Sulfate

سولفات آهن با فرمول شیمیایی FeSO4 یکی از انواع نمک اسید سولفوریک است که در ابتدا به صورت دو ظرفیتی و بسیار مرطوب با ظاهری کریستالی و به رنگ سبز روشن تولید می شود. چنانچه رنگ سولفات آهن به سمت آبی متمایل گردد ، نشان از وجود درصدی مس در ترکیب آن است. این محصول ابتدا به صورت سولفات آهن آبدار دو ظرفیتی تولید می شود که در زبان لاتین ، فروس سولفات و در فارسی ، زاج سبز نام دارد.

خلوص سولفات آهن ۲ ظرفیتی ۷ آبه در حدود ۱۸ الی ۲۰ درصد است و دارای طیف گسترده ای از مصارف شامل کشاورزی ، صنایع فلزی ، تولید پارچه و چرم ، تصفیه آب و فاضلاب ، پرورش دام و طیور و تولید رنگ و جوهر است. البته امکان تولید سولفات آهن دو ظرفیتی خشک نیز به روش های خاصی وجود داشته و می توان خلوص آن را تا حدود ۲۵ درصد افزایش داد. ولی وجود مقداری رطوبت و اسید در ترکیب آن برای بیشتر مشاغل مطلوب است.

سولفات آهن خشک Iron(III) sulfate

سولفات آهن ۳ ظرفیتی دارای مولکولی بزرگتر با میزان بیشتر یون های آهن و اکسیژن بوده و فروش مولکولی آن به بصورت Fe2(SO4)3 است. برای تولید این ترکیب شیمیایی نیاز به اکسیداسیون سولفات آهن آبدار می باشد. سولفات آهن خشک سه ظرفیتی در زبان لاتین فریک سولفات و در فارسی با نام زاج زرد شناخته می شود. تفاوت فیزیکی این دو ماده در رنگ آن ها است. سولفات آهن آبدار به رنگ سبز روشن و سولفات آهن خشک به رنگ زرد مایل به قهوه ای می باشد. سولفات آهن ۳ ظرفیتی هم کاربردهایی مشابه سولفات آهن آبدار ولی محدودتر دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!