سولفات آهن برای پسته

سولفات آهن

مصرف کود سولفات آهن برای پسته

سولفات آهن برای پسته و باردهی این محصول از اهمیت فراوانی برخوردار است. آهن یکی از عناصر مهم ریز مغذی گیاهان است که معمولا به میزان زیادی در خاک زمین های کشاورزی وجود دارد. اما در صورتی که گیاهان قادر به جذب و مصرف آن نباشند ، سبب ایجاد کمبود آهن یا کلروز می گردد که از علائم آن می توان به زرد شدن برگ ها (بخش های میانی رگ برگ ها) و ساقه های جوان اشاره نمود. این مشکل معمولا زمانی ایجاد می گردد که که میزان آهک و مواد کربناته موجود در خاک زیاد شده و در نتیجه جذب آهن کاهش می یابد.

از مهم ترین موارد مصرف سولفات آهن برای پسته می توان به نقش بسیار مهم آن در تنفس گیاه اشاره نمود. آهن اصلی ترین نقش را در تهیه ساز و کار کلروفیل برگ ها و جذب انرژی خورشید دارد. آهن موجود در خاک معمولا به دلیل عوامل گوناگونی مانند استفاده نامناسب از کود های کشاورزی ، آبیاری بیش از حد ، افزایش میزان بی کربنات و آهک ، فشردگی خاک ، کمبود مواد ارگانیک (آلی) و شور شدن خاک از دسترس پسته خارج می گردد. در صورت کمبود آهن ، بخش های مختلف درخت پسته شروع به زرد شدن نموده و ضعیف می شود. همچنین محصول تولید شده هم کاهش یافته و از کیفیت محصول کاسته می شود. آهن عنصر کم تحرکی است و در صورتی که میزان آن به کمتر از هفت تا ده پی پی ام در خاک و به کمتر از صد پی پی ام در برگ ها برسد ، حد بحرانی خواهد بود.

 

روش و میزان مصرف کود سولفات آهن برای پسته

با توجه به اینکه معمولا پسته در مناطق خشک و کم بارش کشت می شود و خاک این مناطق حالت شور و آهکی دارد ، بنابراین باید عناصر ضروری و ریز مغذی های مورد نیاز آن را با کود دهی مناسب تامین نمود. مناسبترین و ارزان قیمت ترین کود آهن برای درخت پسته ، کود سولفات آهن است که دارای فرمول شیمیایی FeSO4 می باشد. زمان مصرف کود سولفات آهن برای پسته ، در فصل زمستان و به صورت چالکود است. به منظور افزایش تاثیر این کود توصیه می شود آن را همراه با کود های حیوانی و آلی مصرف نمایید. همچنین می توان اقدام به محلول پاشی سولفات آهن برای پسته نمود اما باید در نظر داشت که این کار نباید در زمانی که درختان محصول یا شکوفه دارند انجام شود.

نتایج تحقیقات علمی نشان می دهد که مصرف سولفات آهن برای پسته سبب افزایش تولید کلروفیل و رفع کلروز می گردد. همچنین میزان خندانی پسته را نیز افزایش می دهد. توصیه کارشناسان کشاورزی این است که در باغات پسته که خاک آنها دارای پی اچ بالایی هستند و حالت قلیایی و آهکی دارند ، از کود سولفات آهن و کود های نیتروژنی نظیر سولفات آمونیوم برای اصلاح خاک و افزایش جذب مواد مغذی استفاده شود. همچنین میزان مصرف آن را رعایت نمایید زیرا استفاده کمتر از مقدار لازم و یا بیشتر از آن می تواند تاثیرات سوء داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!