سولفات آهن برای گوجه فرنگی

سولفات آهن

نقش آهن در بهبود رشد گوجه فرنگی

کمبود آهن در در زمین های زیر کشت گوجه فرنگی به دلیل آهکی بودن خاک بسیار شایع است و یکی از مهمترین دلایل محدود کننده تولید گوجه فرنگی توسط کشاورزان می باشد. کمبود آهن یا کلروز در اثر عوامل مختلفی همچون پی اچ بالای خاک ، وجود مواد کربنات کلسیم ، میزان آب ، حرارت محیط و غلظت محلول در خاک ایجاد می شود. گوجه فرنگی یکی از محصولات زراعی است که علاوه برای عناصر اصلی به مواد ریز مغذی نظیر آهن هم احتیاج دارد. بهترین کود های آهن ، انواع آلی آهن هستند اما قیمت بسیار گرانی دارند.

آهن نقش های حیاتی مختلفی در رشد و نمو گوجه فرنگی ، از تولید کلروفیل و فعال‌سازی آنزيم های مهم در فتوسنتز گرفته تا تنفس گیاه دارد. جذب آهن توسط گیاه در pH بالای ۷ کاهش می‌یاید که این امر به دلیل وجود آهک در خاک است. همچنین میزان زیاد مصرف کود های حاوی منگنز می تواند گیرنده های آهن را در گیاه مسدود کند و سبب زرد شدن برگ های جوان شود. به دلیل خشک و آهکی بودن بسیاری از زمین های کشاورزی در کشور ما ، پرورش گوجه فرنگی بدون اصلاح خاک و مصرف کود های مناسب ، به صرفه نخواهد بود.

 

نشانه های کمبود آهن در گوجه فرنگی

کمبود آهن یا کلروز باعث زردی برگ گیاه گوجه فرنگی می شود به این صورت که زردی در ناحیه بین رگبرگ های به چشم می خورد. ادامه کمبود آهن موجب زردی کامل برگ ها شده و کم کم برگ ها می ریزد. زمانی که این علائم دیده شد ، باید اقدام به کود دهی مناسب نمود. کود سولفات آهن ۱۸ درصد کشاورزی که ظاهری سبز رنگ و مرطوب دارد به همراه کود حیوانی ، بهترین و ارزان ترین منبع تامین آهن می تواند باشد.

 

روش مصرف کود سولفات آهن برای گوجه فرنگی

گوجه فرنگی در شرایط آب هوایی مختلف قابل کشت است. نقش عنصر آهن در گیاهان ، کمک به تولید کلرفیل یا رنگدانه می باشد. با وجود اینکه آهن فراوان ترین ماده در خاک کره زمین است اما به دلایلی که گفته شد ، گاهی اوقات گیاهان به آهک دسترسی ندارد که در این موارد باید از کود آهن استفاده نمود. کود سولفات آهن کشاورزی قابلیت جذب بالایی توسط گیاه گوجه فرنگی دارد. یکی از ایرادات کود سولفات آهن این است که آهن آن سریع به حالت غیر قابل استفاده تبدیل می شود. از این رو کارشناسان کشاورزی توصیه می کنند که مواد آلی به همراه کود سولفات آهن در اختیارگیاهان قرار گیرد.

کود های حیوانی حاوی مواد آلی و کلات کننده طبیعی هستند که توان گیاه گوجه فرنگی را برای جذب آهن افزایش می دهند. وجود کلات های طبیعی مزیت های زیادی دارد که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • بهبود شرایط تهویه خاک
  • رشد بیشتر ریشه ها
  • بهبود شرایط احیای میکروسایتهای سطح ریشه
  • ترشح مواد اسیدی برای خنثی سازی آهک خاک

 

فروش کود سولفات آهن برای گوجه فرنگی

کارخانه کانی کاو ، بزرگترین تولید کننده سولفات آهن با کیفیت عالی برای مصرف در کشاورزی است. کود سولفات آهن تولیدی در این مجموعه برای استفاده در انواع کشت ها از قبیل سنتی ، مدرن و گلخانه ای مناسب است. در صورتی که در زمینه پرورش گوجه فرنگی با مشکل کلروز مواجه شدید ، برای خرید سولفات آهن و یا کسب اطلاعات تکمیلی با ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!