سولفات آهن صنعتی

سولفات آهن صنعتی

سولفات آهن صنعتی چیست

سولفات آهن که در فارسی به آن زاج سبز و در انگلیسی به آن فروس سولفات گفته می شود یک ترکیب شیمیایی و نمک اسید سولفوریک و آهن است. سولفات آهن کاربرد های زیادی در صنایع و مشاغل مختلف از جمله در کشاورزی ، صنعت و موارد خدماتی همچون تصفیه آب و فاضلاب دارد و محصولی با اهمیت و پر کاربرد محسوب می شود. از لحاظ شیمیایی این محصول به دو صورت سولفات آهن ۲ ظرفیتی و ۳ ظرفیتی قابل تولید است.

سولفات آهن دو ظرفیتی که با نام سولفات آهن ۷ آبه یا سولفات آهن آبدار هم شناخته می شود به رنگ سبز می باشد و اندکی رطوبت دارد. فرمول شیمیایی آن هم به صورت FeSO4 است. سولفات آهن ۳ ظرفیتی که از نوع دو ظرفیتی آن تولید می شود کاربرد های کمتر داشته و از نظر ظاهری هم خشک و به رنگ زرد یا قهوه ای است. اصولا سولفات آهن به دلیل دارا بودن یون سولفات که از اسید سولفوریک حاصل می شود ، دارای خاصیت اسیدی است و pH پایینی دارد. همچنین به علت دارا بودن یون آهن ، به عنوان یک مکمل غذائی در داروهای مورد مصرف برای انسان و یا کود آهن در کشاورزی به صورت بسیار گسترده ای استفاده می شود. اما کاربرد سولفات آهن فقط به مصارف انسانی و کشاورزی محدود نمی گردد بلکه این محصول کاربرد های زیاد هم در صنایع مختلف دارد که در این مطلب به معرفی آنها می پردازیم.

 

کاربرد های سولفات آهن صنعتی

تولید سیمان

مواد اولیه مورد استفاده در تولید سیمان حاوی ماده سمی کرومات محلول در آب (Cr6+) است که با نفوذ به پوست انسان واکنش‌ها و بیماری‌های حساسیت زا ایجاد می‌کند. برای محافظت از سلامت افراد و محیط زیست، کرومات باید از طریق احیا خنثی شود. از سال ها قبل ، تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا موظف هستند مقدار کرمات در سیمان را به اندازه ۲ قسمت در میلیون (ppm) وزن خشک محدود کنند. عامل کاهنده برای این کار ، سولفات آهن است.

تولید رنگ

سولفات آهن صنعتی به دلیل رنگ قوی خود در گذشته در ساخت جوهرها استفاده می شد. در زمان های قدیم از این ترکیب در چاپ رنگی به نام آبی چینی بر روی پارچه بهره می بردند. پس از چاپ یک شکل نامحلول از نیل بر روی پارچه، نیل در یک حمام اسیدی از سولفات آهن غوطه ور می شد.

امروزه زاج سبز در رنگرزی پشم به عنوان ماده خشک کننده کاربرد دارد. همچنین به عنوان رنگ در مواد غذایی و رنگ های پارچه بکار می رود. از سولفات آهن صنعتی می توان برای رنگ آمیزی بتن و برخی سنگ آهک ها و ماسه سنگ ها به رنگ مایل به زرد استفاده کرد. در صنایع چوب از محلول های سولفات آهن برای رنگ آمیزی چوب افرا به رنگ نقره ای استفاده می کنند.

تصفیه فاضلاب

سولفات آهن کاربرد های زیادی در تصفیه فاضلاب صنعتی و شهری دارد زیرا کارایی بالا و اثربخشی در شفاف سازی آب از خود نشان می دهد و کاربرد آن به عنوان یک عامل آبگیری لجن و منعقد کننده شناخته شده است. فرایند انعقادی به معنی حذف مواد جامد و رنگی معلق از آب است. برای این منظور از سولفات آهن به همراه مواد شیمیایی دیگری نظیر سولفات آلومینیوم و پلی آلومینیوم کلراید و آهک هیدراته به عنوان منعقد کننده استفاده می شود. مواردی که در زمان استفاده از منعقد کننده باید از آب و فاضلاب حذف شوند عبارت از ذرات جامد معلق ، مواد آلی و معدنی مثل ماسه، شن، ذرات فلزی، مواد گیاهی یا حیوانی در حال پوسیدگی ، چربی، روغن و گریس هستند.

طلا سازی

در صنعت تصفیه فلزات و بخصوص طلا سازی هم از سولفات آهن صنعتی استفاده می شود. سولفات معمولا برای رسوب دادن و جدا سازی طلا از محلول تیزاب سلطانی (محلولی از اسید نیتریک و اسید کلریدریک) کاربرد دارد.

 

فروش سولفات آهن صنعتی

کارخانه کانی کاو ، بزرگترین تولید کننده سولفات آهن ۲ ظرفیتی ۷ آبه با کیفیت ممتاز می باشد. برای خرید سولفات آهن صنعتی و یا آگاهی از قیمت این محصول با بخش بازرگانی کانی کاو تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!