سولفات آهن پودری

کود سولفات آهن پودری, کود اهن پودری,

کود آهن چه به صورت کود سولفات آهن پودری و چه سولفات آهن کریستال جزء مهم ترین منابع تامین آهن مورد نیاز گیاهان است. البته سولفات آهن فقط در کشاورزی کاربرد نداشته بلکه در صنایع گوناگون و نیز پرورش دام و طیور هم مصرف می شود. سولفات آهن یکی از محصولات جانبی صنایع فولاد سازی است که البته روش های مختلفی برای تولید صنعتی آن نیز وجود دارد.

سولفات آهن پودری چگونه تولید می شود

سولفات اهن در ابتدا به صورت کریستال های خیس تولید می گردد به همین علت با اسامی مختلفی نظیر سولفات آهن آبدار ، سولفات آهن ۷ آبه و یا سولفات آهن تک آبه شناخته می شود. این ماده از نظر مولکولی دارای دو بار مثبت الکترونی است در نتیجه آن را سولفات آهن ۲ ظرفیتی می نامند و از نظر ظاهری رنگ سبز کمرنگ دارد. پس از تولید سولفات آهن آبدار می توان آن را به سفارش مصرف کنندگان در صنایع مختلف ، آبگیری و خشک نمود.

تولید کود سولفات آهن پودری نیاز به روش ها و تجهیزات خاصی دارد زیرا آهن تمایل زیادی به ترکیب با اکسیژن موجود در محیط داشته در نتیجه در صورت خشک شدن در هوای آزاد ، ماهیت شیمیایی آن تغییر خواهد نمود. مایع موجود در سولفات آهن آبدار از نوع اسید سولفوریک است که باید با استفاده از خشک کن ، از سولفات آهن جدا سازی شود. سولفات آهن پودری معمولا دارای رنگ سبز کمرنگ مایل به سفید بوده و حالت پودری دارد به طوری که ذرات آن به هم نمی چسبد.

البته نوع دیگری از سولفات آهن پودری هم وجود دارد که به لحاظ فیزیکی و شیمیایی متفاوت می باشد. این ماده با نام سولفات آهن ۳ معروف است زیرا دارای اتم آهن با سه بار مثبت است. سولفات آهن ۳ در هوای آزاد خشک شده و در نتیجه با جذب اکسیژن موجود در محیط ، علاوه بر اینکه تغییر شیمیایی در آن ایجاد می گردد ، بلکه به لحاظ ظاهری هم دارای رنگ زرد مایل به قهوه ای است.

سولفات آهن پودری چه کاربردی دارد

نوع کاربرد سولفات آهن بر ساختار آن موثر است. برای مثال سولفات آهن در کشاورزی و یا جهت تصفیه آب نیازی نیست که از نوع پودری باشد زیرا رطوبت موجود در آن تاثیر خاصی در این مصارف نداشته و از طرفی قیمت بسیار ارزان تری هم نسبت به کود سولفات آهن پودری دارد. اما در برخی صنایع نظیر رنگ سازی از نوع پودری استفاده می شود زیرا اسید موجود در آن ممکن از بر پی اچ محصول نهایی تاثیر گذار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!