طرز تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ

طرز تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ, ملات سیمان سفید و پودر سنگ, سیمان و پودر سنگ,

ملات سیمان سفید و پودر سنگ در بندکشی

سیمان مهم ترین مصالح ساختمانی است که تقریبا در تمامی امور ساختمانی و جاده سازی مورد مصرف قرار می گیرد با این حال برای مصرف سیمان باید آن را با مواد دیگری نظیر پودر سنگ ، شن و ماسه ، آهک و … ترکیب نمود تا کارایی آن افزایش یابد. یکی از امور ساختمانی که از ملات سیمان سفید و پودر سنگ استفاده می شود در بندکشی کاشی و سرامیک است. نسبت اختلاط سیمان سفید و پودر سنگ در این مورد اهمیت زیادی دارد زیرا بر استحکام سازه تاثیر گذار می باشد.

پودر سنگ با انواع مختلف سیمان نظیر سیمان سفید ، سیمان سیاه و سیمان پورتلند قابل ترکیب است. برخی از کاربرد های ملات سیمان سفید و پودر سنگ عبارتند از:

  • بندکشی کاشی و سرامیک
  • نماسازی ساختمان
  • تهیه بتن (در ترکیب با شن و ماسه)
  • چسباندن کاشی و سرامیک و موزاییک

طرز تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ

نسبت اختلاط سیمان سفید و پودر سنگ اهمیت زیادی دارد. همچنین مقدار ملات را باید توجه به بزرگی پروژه ای که در حال انجام است تهیه نمود زیرا این ترکیب خیلی سریع می گیرد و سفت می شود. برای تهیه مخلوط سیمان و پودر سنگ می توان از استانبولی ، ظرف یا مخلوط کن سیمان استفاده نمود اما در هر صورت باید ظرفی که قصد ترکیب سیمان و پودر سنگ را در آن دارید حتما تمیز بوده و باقیمانده سایر مصالح ساختمانی در آن نباشد ، مخصوصا در مورد ملات سیمان سفید و پودر سنگ زیرا وجود ناخالصی های دیگر موجب تیره شدن رنگ آن خواهد شد.

نسبت اختلاط سیمان و پودر سنگ بستگی به نوع سیمان و کاری که قصد انجام آن را دارید بر می گردد. برای درزگیری و ترکیب پودر سنگ با سیمان سفید باید این دو را به نسبت برابر یعنی پنجاه پنجاه ترکیب نمایید و هیچ ماده دیگری (جز آب) با آن ها ترکیب نکنید زیرا باعث تیره شدن ملات خواهد شد. اما اگر قصد تهیه ملات سیمان سیاه و پودر سنگ را دارید ، به اندازه پودر سنگ مصرفی ، ماسه هم به آن بیافزایید تا ملات مستحکم تری به دست آید.

اصولا در امور ساختمانی برای تهیه ملات ، تمامی مواد جامد را با هم ترکیب کرده و به صورت یک کپه درمی آورند. سپس در وسط آن یک گودال ایجاد کرده و داخل آن آب می ریزند. بعد با استفاده از بیل آن را به خوبی مخلوط می کنند تا یک خمیر شل به دست بیاید. اگر ملات سیمان و پودر سنگ شل شد ، به آن پودر سنگ (خاک سنگ) اضافه کنید و اگر سفت شد ، آب بیافزایید.

همچنین دقت داشته باشید ملات سیمان و پودر سنگ که برای درزگیری کاشی و سرامیک تهیه می شود باید کمی شل باشد ولی اگر برای کارهای ساختمانی آن را تهیه می کنید (مخصوصا با سیمان سیاه) کمی آن را سفت تر تهیه نمایید. مصرف این ملات در بتن موجب افزایش استحکام بتن و کاهش ترک ها پس از خشک شدن خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!