مزایا و معایب پارافین تراپی چیست

پارافین تراپی

پارافین تراپی یا پارافین درمانی Paraffin Treatment یکی از روش های رایج در سالن های آرایشی و برخی کلینیک های پزشکی جهت جوانسازی پوست و تسکین دردهای مفصلی نظیر آرتروز و آرتیریت است. در فرایند پارافین تراپی از ویژگی خاص پارافین در حفظ طولانی مدت گرما سود برده می شود. زمانی که پارافین گرم شده بر روی پوست صورت ، دست ، پا یا مفاصل قرار گیرد حرارت را برای مدت طولانی به صورت موضعی اعمال می کند که این امر سبب افزایش گردش خون در آن عضو می گردد.

خون رسانی بهتر به اعضا همیشه یکی از روش های درمان و جوانسازی محسوب شده و به همین علت پارافین تراپی در طی چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است. مخصوصا که بهبود سیکل خونرسانی در پوست صورت و دست ها باعث نرمی و جوانی پوست شده و ظاهری بهتر و شاداب تر در پوست ایجاد می کند. به منظور انجام پارافین درمانی باید از پارافین مرغوب بهداشتی و دستگاه پارافین تراپی استفاده نمود. اما فواید و معایت پارافین درمانی چیست؟

مزایای پارافین تراپی

پارافین واکس یک روغن معدنی با مزایای آرایشی و درمانی است. از نظر آرایشی ، روغن پارافین معمولا برای دست و پا و صورت کاربرد دارد. این ماده یک نرم کننده طبیعی است که موجب افزایش نرمی و انعطاف پذیری پوست می شود. زمانی که پارافین روی پوست مصرف گردد باعث افزایش کمک به آبرسانی پوست خواهد شد. پارافین منافذ پوست را باز کرده و سلول های مرده آن را حذف می کند که این عامل موجب تازه شدن ظاهری پوست و ایجاد احساس نرمی خواهد گردید.

پارافین همچنین موجب تسکین درد های مفصلی مانند آرتروز ، آرتریت روماتوئید ، فیبرومیالژیا و دیگر مشکلات مرتبط با تحرک مفاصل می شود. اصولا پارافین تراپی عملکردی همچون حرارت درمانی داشته به افزایش گردش خون در عضو می انجامد که در نتیجه سبب ریلکش شدن ماهیچه ها و کاهش سفتی مفاصل می شود.

آیا پارافین تراپی معایب و مضراتی هم دارد؟

پارافین برای ده ها سال است که به منظور اطمینان از بی خطر و بهداشتی بودن برای مصرف انسانی در آزمایشگاه های مختلف مورد بررسی قرار می گیرد. پارافین ماده ای کاملا طبیعی با نقطه ذوب پایین است یعنی می توان آن را به راحتی بر روی پوست قرار داد. با این حال برای پوست های حساس ممکن است پارافین تراپی با دمای بالا موجب حساسیت شود. این حساسیت پوستی به صورت برامدگی های قرمز رنگ یا تاول نمود پیدا کرده و با خارش همراه است.

بنابراین اگر شما دارای این ویژگی ها هستید ، پارافین تراپی برای شما مناسب نخواهد بود:

  • گردش خون ضعیف
  • بیماری دیابت
  • بی حسی دست و پا
  • تاول یا زخم باز

همچنین اگر حساسیت خاصی به مواد شیمیایی دارید ، به دلیل اینکه پارافین یکی از محصولات صنایع پتروشیمی است امکان تورم روی پوست یا در مفاصل شما وجود دارد. اگر تصمیم به انجام پارافین تراپی در منزل را دارید ، دقت کنید که پارافین را بیش از اندازه گرم نکنید زیرا ماده ای قابل اشتعال است. دمای آن را برای پارافین تراپی نباید بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد بالا برد.

سالن های آرایشی باید دقت کننده که پارافین مورد مصرف جهت پارافین تراپی دست و پارافین تراپی پا را از هم جدا کنند تا آلودگی های پا سبب ایجاد حساسیت بر روی پوست دست افراد نشود.

طبق مواردی که گفته شد ، پارافین هیچ گونه زیان خاصی برای بدن انسان ندارد و می توان با رعایت برخی موارد بهداشتی و ایمنی ، مانع از بروز هر گونه مشکلی در این زمینه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!