کربنات کلسیم خوراکی

کربنات کلسیم خوراکی, کربنات کلسیم دارویی, کربنات کلسیم در صنایع غذایی,

کربنات کلسیم در صنایع غذایی

کربنات کلسیم خوراکی ماده ای با اهمیت جهت تولید مکمل های غذایی و دارویی است که برای سلامت استخوان ها و دندان ها و انجام بهینه فعالیت ارگان های بدن ضروری می باشد. حجم زیادی از بدن انسان را کلسیم تشکیل می دهد و در صورت کاهش حجم آن بخصوص در دوران سالمندی ، مشکلات فراوانی همچون پوکی استخوان گریبان گیر انسان خواهد شد.

از طرفی کربنات کلسیم یک افزودنی و نگهدارنده مواد غذایی است که مانع از اسید شدن محیط و فعالیت میکروب ها می شود. با وجود اینکه کلسیم از طریق مواد مختلفی همچون شیر ، سویا ، نان و … قابل تامین برای بدن می باشد ، با این حال هیچ یک از این مواد خوراکی را نمی توان به صورت مکمل های دارویی همچون قرص و کپسول تولید نمود. ولی با استفاده از کربنات کلسیم ، داروهای کلسیمی فراوانی روانه بازار مصرف می شود.

کربنات کلسیم ماده ای فراوان در طبیعت است که به راحتی می توان معادن آن را استخراج نموده و پس از فراوری از آن برای مصارف دارویی و غذایی استفاده نمود. کربنات کلسیم خوراکی و دارویی هم از نوع معدنی بوده و هم می توان آن را به صورت سنتزی تولید کرد. این ماده حالت پودری و رنگی سفید داشته و فاقد هر گونه مواد سمی و زیان آور برای بدن انسان است.

کربنات کلسیم خوراکی, کربنات کلسیم دارویی, کربنات کلسیم در صنایع غذایی,

مزیت مصرف کربنات کلسیم خوراکی

بدن انسان بخصوص در دوران کودکی و سالمندی نیازمند کلسیم است. اما بسیاری از افراد قادر به مصرف شیر و لبنیات به دلیل قند موجود در آن به عنوان مهمترین منبع تامین کلسیم خوراکی نیستند. در این موارد ، پزشکان مصرف مکمل های کربنات کلسیم خوراکی را تجویز می نمایند که کلسیم موجود در آنها از کربنات کلسیم یا سیترات کلسیم تامین شده است. درمان بسیاری از بیماری ها همچون پوکی استخوان ، فسفر بیش از حد یا هایپر فاسفاتمی ، سندروم روده تحریک پذیر ، رفلاکس اسید معده و نارسایی کلیوی از طریق مصرف خوراکی کربنات کلسیم امکان پذیر است. البته استفاده از کربنات کلسیم خوراکی و دارویی باید با تجویز پزشک متخصص انجام شود زیرا در صورت مصرف بیش از حد آن در بخش هایی از بدن نظیر کلیه ها رسوب کرده و ایجاد سنگ می نماید.

برخی از مزایای استفاده از کربنات کلسیم خوراکی در صنایع غذایی به شرح زیر است:

  • در تصفیه آرد گندم و نشاسته
  • در تولید شکلات و آدامس
  • مکمل تامین کلسیم در مواد خوراکی
  • تولید قرص کلسیم
  • بهبود بافت مواد غذایی همچون اسنک
  • حجم دهنده در تولید خوراکی ها
  • بعنوان نگهدارنده جهت جلوگیری از اسیدی شدن خوراکی ها
  • ماده آنتی کیک در تولید ادویه جات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!