کربنات کلسیم رسوبی

کربنات کلسیم رسوبی, precipitated calcium carbonate

کربنات کلسیم رسوبی چیست؟

کربنات کلسیم رسوبی precipitated calcium carbonate نوع سنتزی و با خلوص بالاتر کربنات کلسیم است که به صورت مختصر PCC نامیده می شود. بر خلاف نوع معدنی آن که به صورت سنگ و صخره از معادن و از پوسته کره زمین استخراج می شود ، کربنات کلسیم رسوبی از مواد شیمیایی و به روش صنعتی در کارخانجات تولید می گردد. فرمول کلسیم کربنات رسوبی به صورت CaCO3 بوده و به دلیل خلوص بالا و قیمت گرانتر ، از آن در صنایع حساس نظیر تولید محصولات غذایی و دارویی استفاده می شود.

کربنات کلسیم رسوبی به شکل صنعتی در سال ۱۸۴۱ توسط یک کمپانی انگلیسی تولید شد. این کمپانی با واکنش دادن کلرات پتاسیم با سودا اش (کربنات سدیم) و عبور دادن گاز دی اکسید کربن از میان آن موفق به تولید این محصول شد. در سال های بعد ، تولید کنندگان کلسیم کربنات رسوبی دیگری در انگلستان و آمریکا اقدام به تولید این محصول به روش های دیگری نمودند.

روش تولید کربنات کلسیم رسوبی چگونه است؟

برای تولید کلسیم کربنات رسوبی از کربنات کردن آهک هیدراته (هیدروکسید کلسیم) استفاده می شود. آهک هیدراته یکی از ترکیبات شیمیایی تولید شده از سنگ آهک است که برای تولید آن فرایند های مختلف تصفیه سازی بر روی آهک صورت می گیرد تا ناخالصی های آن جدا سازی شود. سپس به منظور تولید کلسیم کربنات رسوبی ، همین فرایند به صورت معکوس انجام می گردد ، با این تفاوت که فاقد هر گونه مواد ناخواسته می باشد.

فرایند تولید به این صورت است که آهک هیدراته با خلوص بالا را با آب ترکیب می کنند و سپس گاز دی اکسید کربن را از میان آن عبور می دهند. ترکیب آهک هیدراته (هیدروکسید کلسیم) با گاز کربنیک به تولید کربنات کلسیم منجر می شود که به دلیل نامحلول بودن ، در ته ظرف رسوب می نماید. در آخرین مرحله ، آب و مایعات آن را تبخیر کرده و کربنات کلسیم رسوبی به دست می آید.

مزیت کربنات کلسیم رسوبی نسبت به نوع معدنی آن چیست؟

کربنات کلسیم رسوبی از نظر شیمیایی هیچ تفاوت و مزیتی نسبت به سنگ موجود در طبیعت ندارد بلکه نقطه قوت آن در خالص بودن محصول می باشد. کلسیم کربنات رسوبی فاقد هر گونه مواد سمی و زیان آور برای انسان و حیوان و همچنین صنایع حساس است بنابراین با توجه به قیمت گران تر آن ، مصرف کنندگان خاص خود را دارد. از طرف دیگر این امکان وجود دارد که با توجه به نوع کاربرد این ماده ، شکل ذرات کربنات کلسیم رسوبی را به اشکال مختلفی همچون سوزنی ، مکعبی ، منشوری و … تولید نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!